معنی object program

مهندسی كامپيوتر و IT
object program
برنامه مقصود ، دستورالعملهایی که از compiler یا assembler نتیجه شده و آماده اند تا در کامپیوتر اجرا شوند ، برنامه زبان ماشین - برنامه ای که به زبان ماشین ترجمه شده و آماده ی اجرا است نگاه کنید به compiler ; بر خلاف source program ، برنامه مقصد دستورالعملهایی که از ‎ compiler یا ‎ assembler نتیجه شده و آماده اند تا در کامپیوتر اجرا شوند برنامه مقصود
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی object program
( در میکروسافت ویندوز 3 1 و نسخه های بعدی ) روشی برای ترکیب اطلاعاتی که در برنامه های کاربردی متفاوت پردازش می شوند ، مانند درج یک رسم یا قسمتی از صفحه ی گسترده به درون یک سند واژه پردازی سند اصلی cilent نام دارد و سند یا کاربردی که شیء درج شده را فراهم می کند ، server نامیده می شود OLE ویژگی قدیمی ویندوز ، به نام dynamic data exchange یا DDE را نادیده می گیرد و به دو روش انجام می شود یک embedded ibject ( شیء درج شده) قسمتی از سند می شود که درون آن درج شده است مثلاً اگر یک رسم را در درون سند واژه پردازی درج کنید ، همه چیز به صورت یک فایل در می آید برای ویرایش این ترسیم باید ، از برنامه ی واژه پرداز استفاده کنید ، که هنگام فشار دو گانه ی دکمه ی ماوس برای ویرایش ترسیم ، برنامه ی ترسیم را احضار می کند یک شیء linked (پیوند خورده) موجودیت خاص خود را داراست ؛این نوع شیء به صورت فایل مستقل و جداگانه ای باقی مانده و جداگانه نیز ویرایش می شود با ویرایش شیء پیوند خورده ، نیز به روز در می آید از این رو ، می توانید از یک واژه پرداز استفاده کنید تا اطلاعاتی را ایجاد کند که به یک صفحه ی گسترده پیوند خورده است ، و وقتی اطلاعات را در صفحه ی گسترده به روز در آورید ، اطلاعات مرتبط با گزارش نیز به طور خودکار به روز در می آید درج کردن و پیوند دادن مربوط به ویژگیهای "cold link " و " hot link " در ویندوز 1 3 است
برنامه نویسی شیء گرا- نوعی روش برنامه نویسی که در آن برنامه نویس نه فقط انواع داده ها ، بلکه رویه هایی را که به طور خودکار به آنها مربوط اند نیز تعریف می کند بسیاری از زبانهای برنامه نویسی ، به برنامه نویس امکان تعریف انواع داده های جدید مانند رکوردها ، آرایه ها و فهرستهای پیوندی را می دهند (نگاه کنید به data structures ) در برنامه نویسی شی گرا ، برنامه نویس می تواند مجموعه ای از رویه ها (روشها) را با هر نوع داده ای مرتبط کند انواع داده ها با رویه های مربوط به خود ، Classes نام دارند رویه های گوناگونی که برای انواع مختلف داده ها ، کارهای گوناگونی انجام می دهند ، polymorphism نام دارند مثلاً ممکن است یک روش « ترسیم» برای دایره ها و روش دیگری برای مستطیل ها وجود داشته باشد برخی از کاربردهاهای برنامه نویسی شیء گرا شامل موارد زیر است : (1) اشیا گرافیکی : برنامه ای که خطوط ، دایره ها ، مستطیل ها و مانند آن را دستکاری می کند و می تواند یک رویه ی «رسم» و « حرکت» برای هر یک از انواع داده ها داشته باشد (2) اشیای ریاضیاتی: به جای کار با بردارها ، ماتریس ها ، یا اشیای دیگر ریاضیاتی ، برنامه نویس نه فقط مجبور است ساختارهای داده را برای این اشیا تعریف کند ، بلکه باید عملیاتی مانند جمع ، وارونه کردن ، یا یافتن یک دترمینال را نیز تعریف کند (3) دستگاههای ورودی و خروجی : ترسیم یک خط بر روی چاپگر یا پلاتر ، ممکن است با ترسیم آن بر روی صفحه نمایش تفاوت داشته باشد برنامه نویس شیء گرا روش ساده ای را تهیه می کند تا از درستی کاربرد رویه در هر دستگاه اطمینان دهد (4) شبیه سازی : در برنامه ای که جریان ترافیک را شبیه سازی می کند ، انواع گوناگونی از اشیاهایی وجود دارد که هریک برای پاسخ دادن به نورهای قرمز ، موانع جاده ، و رویه ی خاص خود را دارند ، برنامه نویس شیء گرا نیز به همین دلیل به کار می رود نخستین زبان برنامه نویسی شیء گرا ، Simula نام داشت که در سال 1967 معرفی شد (5) مؤلفه های نرم افزاری که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد : این زبان روش قدرتمندی را تأمین می کند تا مؤلفه هایی ساخته شود که برنامه ها از آنها به وجود آمده و به کار روند مثلاً یک برنامه نویس ممکن است از یک شیء از پیش تعریف شده ، مانند « فهرست مرتب شده » ( فهرستی که به طور خودکار ، خود را مرتب نگه میدارد) استفاده کند و نیازی به نوشتن رویه ای برای انجام کار نداشته باشد در اینجا یک نمونه ی برنامه نویسی شیء گرا به زبان توربو پاسکال ارائه می شود برنامه ای را تصور کنید که نقاط ، خطوط و دایره ها را دستکاری می کند یک نقطه شامل یک مکان و همچنین رویه ای برای نمایش آن است از این رو برنامه نویس ، یک نوع داده را به نام pointtype و به شرح زیر تعریف میکند: TYPE pointtype OBJECT X,y: INTEGER; PROCEDURE draw END ; این موضوع مانند تعریف یک رکورد است ، با این تفاوت که به یک رویه draw رجوع میکند: PROCEDURE pointtype draw ; BEGIN PutPixel (x,y, white ) END ; حالا متغیرهای نوع pointtype می توانند تعریف شوند ؛ مانند ؛ VAR a , b: pointtype ; در اینجا اشیای a و b مانند رکوردهایی هستند که یک فیلد x ,y نیز دارند ؛ x , y به نام instance variables ( متغیرهای لحظه ای ) معروف هستند همچنین a وb به رویه ی point draw نیز مربوط می شوند چگونگی استفاده از آنها چنین است : a x : 100 ; a y: 150 ; a draw ; این جمله ها در فیلدهای xو y از a مقادیر 100 و 150 را قرار می دهد و سپس رویه ی draw را که با a در ارتباط است ، می خواند ( رویه ی pointtype draw ) اکنون می خواهیم رسم دایره را انجام دهیم یک دایره مانند یک نقطه است ، با این تفاوت که علاوه بر x و y یک شعاع نیز دارد روش ترسیم دایره نیز متفاوت است می توانیم یک نوع داده به نام circletype تعریف کنیم که ویژگی های pointtype را ارث می برد ( یعنی شامل هر چیزی می شود که pointtype دارای آن است) با این تفاوت که یک متغیر لحظه ای به نام radius را اضافه کرده و روش ترسیم دیگری به کار می برد توجه داشته باشید که متغیرهای لحظه ای به اشیای مستقل و جداگانه ای مانند a,c و b متعلق اند ، اما روشها ( رویه ها ) به انواع اشیا تعلق دارند امتیاز برنامه نویسی شیءگرا این است که رویه های درست را با هر شیئی مرتبط می کند: c draw از رویه ی ترسیم دایره استفاده می کند ، زیرا شیء c یک دایره است اما a draw رویه ی ترسیم نقطه را به کار می برد ، زیا شیء a یک نقطه است محل فراخوان یکی از روشهای شیء گاهی به عنوان « ارسال یک پیام » به شیء شرح داده می شود ( مثلاً ، c draw یک پیام به c ارسال کرده و اعلام می کند که : « خودت را رسم کن!» ) تمام سیستمهای برنامه نویسی شیء گرا فقط یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها را امکان می دهند تا از دیگری ارث ببرد ( مانند circletype و pointtype در نمونه های فوق ) برخی از این سیستمها نیز ارث بری چندگانه یا multiple inheritznce را ممکن می سازند در ارث بری چندگانه ، یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها می تواند به صور ترکیبی از دو یا چندین کلاس موجود تعریف شود نگاه کنید به ++smalltalk ; c ، برنامه ‌نویسی مقصودگرا / شی گرا ، [برنامه نویسی موضوعی ، برنامه نویسی موجودیت گرا] با حروف اختصاری ‎ OOP ، نوعی برنامه نویسی است که در آن ، یک برنامه به عنوان مجموعه ای از موضوعات مجزا دیده میشود که هر یک حاوی مجموعه ای از ساختارهای داده ای و روالهای مرتبط با موضوعات دیگر هستند ساختارهای داده ای و روالهای یک موضوع به وسیله گروهی تعریف میشوند در برخی از زبانهای موضوعی ، موضوعات به پیغامها که وسیله اصلی ارتباطات هستند ، پاسخ میدهند زبانهای موضوعی دیگر همان مکانیسم فراخوانی رویه را حفظ میکنند نیز نگاه کنید به ‎ C++ ، ‎ object ، ‎ Objective-C
برنامه نگارگری ، برنامه ی نقاشی - برنامه ای برای رسم تصاویر بر روی یک کامپیوتر شخصی کاربر با اشاره گر ماوس ( یا یک تابلوی رافیکی ) ترسیم می کند ، و فرمانها برای رسم دایره ها ، خطوط ، مستطیل ها و شکلهای دیگر تأمین می شوند در این برنامه ها انتخاب رنگ نیز وجود دارد برنامه های نقاشی با تصویر به صورت شبکه ای از سلولهای تصویری برخورد می کنند نگاه کنید به bitmap ; pixel با دستکاری رنگ هر سلول تصویری ، سایه زنی امکان پذیر می شود اما سلولهای تصویری محدودیت بنیادی در وضوح تصویر ایجاد می کنند حرکت دادن عنصری از یک تصویر نیز دشوار است برخلاف draw program نسل جدید برنامه های نقاشی ، برخی از این محدودیت ها را کاهش می دهند در این برنامه ها ، وضوح تصیر به دستگاه خروجی بستگی دارد ، نه به صفحه نمایش این برنامه ها قابلیت انتخاب ابزارهای مختلف را ارائه داده و بسایری از اشکالات کار بر روی تصویر « طرح بیتی » را حل می کنند ، مثلاً ابزار lasso( طناب قلاب دار) امکان حرکت یک ناحیه ی تعریف شده را می دهد برای اطلاع بیشتر ویژگیهای برنامه های جدید نقاشی ، نگاه کنید به photopaint program ، [برنامه نقاشی] یک برنامه کاربردی که تصاویری را به شکل الگوهایی از بیتها ذخیره میکند در این برنامه ، منحنی ها و اشکال دیگر به شکل مجموعه ای از پیکسلها (بیتها) در نظر گرفته میشوند البته این برنامه ها ابزاری برای رسم خطوط ، منحنی ها و اشکال هندسی دیگر در اختیار کاربر قرار میدهند اما این اشکال رسم شده را نمیتوان به عنوان یک واحد مستقل دستکاری نمود در برنامه های نقاشی اغلب امکانات اصلاح پیکسل به پیکسل اشکال نیز وجود دارد تا کاربر بتواند جزئیات طرح خود را کنترل کند به عنوان دو مثال از این نوع برنامه ها میتوان برنامه ‎ Paint میکروسافت ویندوز و برنامه ‎ MacPaint اپل مکینتاش را نام برد مقایسه کنید با ‎ drawing program
برنامه صفحه گسترده ، [برنامه صفحه گسترده] یک برنامه کاربردی که معمولا برای سرمایه گذاریها ، پیش بینیها و امور مالی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد در یک صفحه گسترده ، داده ها و فرمولهایی برای تجزیه تحلیل ، طرح ریزی و بررسی وضعیتها و تغییرات استراتژیهای اقتصادی ، وارد میشوند این برنامه ها از ردیفها و ستونهای متشکل از سلها یا خانه هایی استفاده میکنند که هر یک میتوانند متن ، داده های عددی یا فرمولی برای استفاده از آن داده ها و محاسبه نتایج ، را در خود جای دهند برای سهولت در محاسبات ، این برنامه ها توابع توکاری دارند که محاسبات استانداردی انجام میدهند بسته به نوع برنامه ، یک صفحه گسترده (کاربرگ) میتواند از هزاران تا میلیونها سل تشکیل گردد برخی از برنامه های صفحه گسترده میتوانند بین محتویات دو صفحه گسترده ارتباط برقرار ساخته و آنها را بطور اتوماتیک نوسازی کنند برنامه های صفحه گسترده ممکن است امکانات تعریف ماکروهایی را نیز در خود داشته و یا حتی برای مرتب سازی پایگاه داده ها مورد استفاده قرار بگیرند برنامه های صفحه گسترده معمولا امکانات ترسیم نمودار و قالب بندیهای متنوعی برای صفحات و متون چاپی در اختیار کاربر قرار میدهند

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای مقاله ISI مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن