معنی object file

مهندسی كامپيوتر و IT
object file
فایل مقصود فایل حاوی کد مقصود که معمولا خروجی یک کامپایلر یا اسمبلر و ورودی یک پیوند دهنده می باشد ، [فایل مقصود] فایل حاوی کد مقصود که معمولا خروجی یک کامپایلر یا اسمبلر و ورودی یک پیوند دهنده میباشد نیز نگاه کنید به ‎ object code
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی object file
فایل فشرده ، [فایل فشرده شده ، فایل متراکم شده] فایلی که محتویات آن به وسیله یک برنامه کمکی (یوتیلیتی) خاص فشرده شده تا نسبت به حالت معمولی جای کمتری روی دیسک یا رسانه ذخیره سازی دیگر اشغال کند شرکتهای نرم افزاری معمولا برای توزیع نرم افزارهای خود روی دیسکهای فلاپی ، فایلها را فشرده میسازند مزیت اصلی فایلهای فشرده شده این است که فضای کمتر و در نتیجه دیسکهای کمتری را اشغال میکنند این شرکتها یک برنامه یوتیلیتی نیز در دیسکهای خود جای میدهند تا کاربر بتواند فایلهای فشرده شده را روی دیسک سخت سیستم خود به حالت عادی بازگرداند این برنامه اغلب در برنامه نصب مورد استفاده قرار میگیرد تا کاربر در جریان فایلهای فشرده شده قرار نگیرد بعضی از برنامه ها ، بخصوص آنهایی که با فایلهای گرافیکی کار میکنند ، فایلها را هنگام ذخیره کردن روی دیسک فشرده ساخته و هنگام بار گذاری آنها را باز میکنند‎ ; این روند نیز دور از چشم کاربر صورت میگیرد نیز نگاه کنید به ‎ LHARC installation program ، ‎ PKUNZIP ، ‎ PKZIP ، ‎ utility program
فایل ، پرونده بلوکی از اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک ، نوار یا رسانه های مانند آن یک فایل ممکن است دارای یک برنامه ، سند ، یا مجموعه ای از داده ها ( مانند فهرست پستی ) باشد نگاه کنید به recoud disk database management binary file text file ، بایگانی کردن ؛ فایل ؛ پرونده ، پرونده مجموعه کامل و نام گذاری شده از اطلاعات (مانند یک برنامه) ، داده های مورد استفاده یک برنامه ، یا یک سند تهیه شده بهوسیله کاربر فایل ، واحد اصلی ذخیره سازی است که امکان تشخیص یک سری از اطلاعات نسبت به بقیه را برای کامپیوترفراهم می سازد ، [فایل] مجموعه کامل و نام گذاری شده ای از اطلاعات (مانند یک برنامه) ، یا یک سند تهیه شده به وسیله کاربر فایل ، واحد اصلی ذخیره سازی است که امکان تشخیص یک سری از اطلاعات نسبت به بقیه را برای کامپیوتر فراهم میسازد محتویات فایل ممکن است برای انسان قابل خواندن نباشد ، اما در هر حال مجموعه ای از دستورالعملها ، اعداد ، لغات یا تصاویر در یک واحد وابسته است که کاربر میتواند آن را بازیابی کند ، تغییر دهد ، حذف کند ، ذخیره سازد و یا به یک وسیله خروجی ارسال نماید
( در میکروسافت ویندوز 3 1 و نسخه های بعدی ) روشی برای ترکیب اطلاعاتی که در برنامه های کاربردی متفاوت پردازش می شوند ، مانند درج یک رسم یا قسمتی از صفحه ی گسترده به درون یک سند واژه پردازی سند اصلی cilent نام دارد و سند یا کاربردی که شیء درج شده را فراهم می کند ، server نامیده می شود OLE ویژگی قدیمی ویندوز ، به نام dynamic data exchange یا DDE را نادیده می گیرد و به دو روش انجام می شود یک embedded ibject ( شیء درج شده) قسمتی از سند می شود که درون آن درج شده است مثلاً اگر یک رسم را در درون سند واژه پردازی درج کنید ، همه چیز به صورت یک فایل در می آید برای ویرایش این ترسیم باید ، از برنامه ی واژه پرداز استفاده کنید ، که هنگام فشار دو گانه ی دکمه ی ماوس برای ویرایش ترسیم ، برنامه ی ترسیم را احضار می کند یک شیء linked (پیوند خورده) موجودیت خاص خود را داراست ؛این نوع شیء به صورت فایل مستقل و جداگانه ای باقی مانده و جداگانه نیز ویرایش می شود با ویرایش شیء پیوند خورده ، نیز به روز در می آید از این رو ، می توانید از یک واژه پرداز استفاده کنید تا اطلاعاتی را ایجاد کند که به یک صفحه ی گسترده پیوند خورده است ، و وقتی اطلاعات را در صفحه ی گسترده به روز در آورید ، اطلاعات مرتبط با گزارش نیز به طور خودکار به روز در می آید درج کردن و پیوند دادن مربوط به ویژگیهای "cold link " و " hot link " در ویندوز 1 3 است
برنامه نویسی شیء گرا- نوعی روش برنامه نویسی که در آن برنامه نویس نه فقط انواع داده ها ، بلکه رویه هایی را که به طور خودکار به آنها مربوط اند نیز تعریف می کند بسیاری از زبانهای برنامه نویسی ، به برنامه نویس امکان تعریف انواع داده های جدید مانند رکوردها ، آرایه ها و فهرستهای پیوندی را می دهند (نگاه کنید به data structures ) در برنامه نویسی شی گرا ، برنامه نویس می تواند مجموعه ای از رویه ها (روشها) را با هر نوع داده ای مرتبط کند انواع داده ها با رویه های مربوط به خود ، Classes نام دارند رویه های گوناگونی که برای انواع مختلف داده ها ، کارهای گوناگونی انجام می دهند ، polymorphism نام دارند مثلاً ممکن است یک روش « ترسیم» برای دایره ها و روش دیگری برای مستطیل ها وجود داشته باشد برخی از کاربردهاهای برنامه نویسی شیء گرا شامل موارد زیر است : (1) اشیا گرافیکی : برنامه ای که خطوط ، دایره ها ، مستطیل ها و مانند آن را دستکاری می کند و می تواند یک رویه ی «رسم» و « حرکت» برای هر یک از انواع داده ها داشته باشد (2) اشیای ریاضیاتی: به جای کار با بردارها ، ماتریس ها ، یا اشیای دیگر ریاضیاتی ، برنامه نویس نه فقط مجبور است ساختارهای داده را برای این اشیا تعریف کند ، بلکه باید عملیاتی مانند جمع ، وارونه کردن ، یا یافتن یک دترمینال را نیز تعریف کند (3) دستگاههای ورودی و خروجی : ترسیم یک خط بر روی چاپگر یا پلاتر ، ممکن است با ترسیم آن بر روی صفحه نمایش تفاوت داشته باشد برنامه نویس شیء گرا روش ساده ای را تهیه می کند تا از درستی کاربرد رویه در هر دستگاه اطمینان دهد (4) شبیه سازی : در برنامه ای که جریان ترافیک را شبیه سازی می کند ، انواع گوناگونی از اشیاهایی وجود دارد که هریک برای پاسخ دادن به نورهای قرمز ، موانع جاده ، و رویه ی خاص خود را دارند ، برنامه نویس شیء گرا نیز به همین دلیل به کار می رود نخستین زبان برنامه نویسی شیء گرا ، Simula نام داشت که در سال 1967 معرفی شد (5) مؤلفه های نرم افزاری که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد : این زبان روش قدرتمندی را تأمین می کند تا مؤلفه هایی ساخته شود که برنامه ها از آنها به وجود آمده و به کار روند مثلاً یک برنامه نویس ممکن است از یک شیء از پیش تعریف شده ، مانند « فهرست مرتب شده » ( فهرستی که به طور خودکار ، خود را مرتب نگه میدارد) استفاده کند و نیازی به نوشتن رویه ای برای انجام کار نداشته باشد در اینجا یک نمونه ی برنامه نویسی شیء گرا به زبان توربو پاسکال ارائه می شود برنامه ای را تصور کنید که نقاط ، خطوط و دایره ها را دستکاری می کند یک نقطه شامل یک مکان و همچنین رویه ای برای نمایش آن است از این رو برنامه نویس ، یک نوع داده را به نام pointtype و به شرح زیر تعریف میکند: TYPE pointtype OBJECT X,y: INTEGER; PROCEDURE draw END ; این موضوع مانند تعریف یک رکورد است ، با این تفاوت که به یک رویه draw رجوع میکند: PROCEDURE pointtype draw ; BEGIN PutPixel (x,y, white ) END ; حالا متغیرهای نوع pointtype می توانند تعریف شوند ؛ مانند ؛ VAR a , b: pointtype ; در اینجا اشیای a و b مانند رکوردهایی هستند که یک فیلد x ,y نیز دارند ؛ x , y به نام instance variables ( متغیرهای لحظه ای ) معروف هستند همچنین a وb به رویه ی point draw نیز مربوط می شوند چگونگی استفاده از آنها چنین است : a x : 100 ; a y: 150 ; a draw ; این جمله ها در فیلدهای xو y از a مقادیر 100 و 150 را قرار می دهد و سپس رویه ی draw را که با a در ارتباط است ، می خواند ( رویه ی pointtype draw ) اکنون می خواهیم رسم دایره را انجام دهیم یک دایره مانند یک نقطه است ، با این تفاوت که علاوه بر x و y یک شعاع نیز دارد روش ترسیم دایره نیز متفاوت است می توانیم یک نوع داده به نام circletype تعریف کنیم که ویژگی های pointtype را ارث می برد ( یعنی شامل هر چیزی می شود که pointtype دارای آن است) با این تفاوت که یک متغیر لحظه ای به نام radius را اضافه کرده و روش ترسیم دیگری به کار می برد توجه داشته باشید که متغیرهای لحظه ای به اشیای مستقل و جداگانه ای مانند a,c و b متعلق اند ، اما روشها ( رویه ها ) به انواع اشیا تعلق دارند امتیاز برنامه نویسی شیءگرا این است که رویه های درست را با هر شیئی مرتبط می کند: c draw از رویه ی ترسیم دایره استفاده می کند ، زیرا شیء c یک دایره است اما a draw رویه ی ترسیم نقطه را به کار می برد ، زیا شیء a یک نقطه است محل فراخوان یکی از روشهای شیء گاهی به عنوان « ارسال یک پیام » به شیء شرح داده می شود ( مثلاً ، c draw یک پیام به c ارسال کرده و اعلام می کند که : « خودت را رسم کن!» ) تمام سیستمهای برنامه نویسی شیء گرا فقط یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها را امکان می دهند تا از دیگری ارث ببرد ( مانند circletype و pointtype در نمونه های فوق ) برخی از این سیستمها نیز ارث بری چندگانه یا multiple inheritznce را ممکن می سازند در ارث بری چندگانه ، یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها می تواند به صور ترکیبی از دو یا چندین کلاس موجود تعریف شود نگاه کنید به ++smalltalk ; c ، برنامه ‌نویسی مقصودگرا / شی گرا ، [برنامه نویسی موضوعی ، برنامه نویسی موجودیت گرا] با حروف اختصاری ‎ OOP ، نوعی برنامه نویسی است که در آن ، یک برنامه به عنوان مجموعه ای از موضوعات مجزا دیده میشود که هر یک حاوی مجموعه ای از ساختارهای داده ای و روالهای مرتبط با موضوعات دیگر هستند ساختارهای داده ای و روالهای یک موضوع به وسیله گروهی تعریف میشوند در برخی از زبانهای موضوعی ، موضوعات به پیغامها که وسیله اصلی ارتباطات هستند ، پاسخ میدهند زبانهای موضوعی دیگر همان مکانیسم فراخوانی رویه را حفظ میکنند نیز نگاه کنید به ‎ C++ ، ‎ object ، ‎ Objective-C
پرونده مبادله پرونده ای بر روی دیسک سخت که به منظور ذخیره سازی بخشهایی از برنامه های در حال اجرا که موقتاً به خارج از حافظه مبادله شده اند ، استفاده می شود این عمل مبادله برای سایر برنامه های در حال اجرا فضا ایجادمی کند پرونده مبادله ممکن است دائمی باشد و حتی اگر برنامه کاربردی ایجادکننده آن در حال اجرا نباشد ، همیشه مقداری از فضای دیسک سخت را اشغال کند ، یا این که موقت باشد و در هنگام نیاز ایجاد شود ، فایل مبادله - فایلی برای فضای مبادله (swap spca) در OS/2 این فایل به صورت swapper dat شناخته شده و اندازه ی آن براساس نیاز تغییر می کند در ویندوز 3 1 ، این فایل پنهان بوده و در فهرست گیری دایرکتوری ظاهر نمی شود این فایل می تواند دائمی یا موقتی باشد؛ در حالت دائمی اندازه ی ثابتی دارد و در حالت موقتی اندازه ی آن تغییر می کند علاوه بر فایل مبادله ای که توسط سیستم عامل به کار می رود ، فایلهای مبادله ی دیگری توسط کاربردهای خاصی مانند CorelDrow نیز استفاده می شوند نگاه کنید به swap space
فایل ZiP - فایلی که به وسیله ی برنامه ی PKZIP یا نرم افزارهای سازگار با آن فشرده شده است PKZIP بر روی کامپیوتر IBM PC و کامپیوترهای سازگار با آن اجرا می شود برنامه ی PKZIP ، مانند برنامه ی قبلی خود یعنی ARC یک یا چند فایل را می گیرد و پس از فشرده کردن ، در یک فایل با پسوند " ZIP" ذخیره می کند این کار نه فقط در فضای دیسک صرفه جویی می کند ، بلکه نگهداری دسته ای از فایلهای مرتبط را آسان می کند برنامه ی PKUZNIP می تواند محتویات فایل ZIP را باز کند و فایلهایی را بسازد که خودشان بتوانند باز شوند ( استخراج شوند) برنامه هایی وجود دارند که با اجرا شدن ، خودشان را در مجموعه ای از فایلها باز می کنند و مانند تمام برنامه های قابل اجارفایلهای « خود استخراج » از نوع ZIP ، نامهایی دارند که به " EXE" ختم می شوند نگاه کنید به stuffit; data compression; ARC در پایان ، برنامه ی PKZIP می تواند یک فایل را به دسته ای از فایلها تقسیم کند که بر روی چند دیسکت قرار گیرند وقتی یک فایل آن چنان بزرگ است که نمی توان آن را در دیسکت جای داد راه حل بالا آسانترین روش برای انتقال یک فایل بزرگ است ، [فایل ‎ zip] یک فایل فشرده شده

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن