معنی object type

مهندسی كامپيوتر و IT
object type
نوع شئ
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی object type
داده گونه انتزاعی ، داده‌گونه‌ انتزاعی ، [نوع داده ای تجریدی ، نوع داده ای انتزاعی] در برنامه نویسی ، نوعی از داده هاست که از روی اطلاعات موجود در آن و عملیاتی که با آن میتوان انجام داد ، تعریف میگردد این نوع داده ای عمومیت بیشتری نسبت به نوع تعریف شده از روی خصوصیات اجزای آن دارد‎ ; به عنوان مثال ، نوع داده ای ((دست آموز)) عمومیت بیشتری نسبت به ((سگ دست آموز)) و ((پرنده دست آموز)) دارد مثال استانداردی که در مورد این نوع داده ای میتوان نام برد ، پشته (‎stack) است که یک بخش کوچک از حافظه برای ذخیره اطلاعات که عموما جنبه موقتی دارند ، میباشد پشته ، محلی است که میتوان مقادیری را به آن اضافه نمود و یا از آن برداشت نوع مقدار ، مثلا عدد صحیح ، با این تعریف ارتباطی ندارد روش انجام عملیات توسط برنامه روی این نوع داده ها ، از بخشهای دیگر برنامه پنهان میماند بدین ترتیب ، برنامه نویس میتواند بدون معرفی خطاها به کدی که از این نوع داده ها استفاده میکند ، تعریف این نوع داده ها و یا عملیات آن را تغییر دهد این نوع داده ای ، مرحله ای بین برنامه نویسی قدیمی و برنامه نویسی موضوعی (‎object-oriented) میباشد
نوع دیسک سخت ، نوع دیسک سخت عددی که در ناحیه حافظه CMOS RAM کامپیوتر شخصی ذخیره می شود و مشخصات دیسک سخت ، مانند تعداد نوکهای (هدهای) خواندن/نوشتن و تعداد سیلندرهای دیسک را تعریف می کند دستیابی به این عدد به طور مستقیم از سسیستم عامل امکان ندارد بعضی از کامپیوترهای شخصی به منظور دستیابی به نوع دیسک سخت نیاز به برنامه پیکربندی خاصی دارند ، بعضی دیگر نیز از طریق برنامه setupتعبیه شده درROM BIOS ، این امکان را فراهم می آورند ، [نوع دیسک سخت] عددی که خصوصیات دیسک سخت از جمله تعداد هدهای خواندن‎/ نوشتن و تعداد سیلندرهای آن را به کامپیوتر اطلاع میدهد مقدار مربوط به نوع دیسک سخت که معمولا به وسیله برچسبی روی آن مشخص میشود ، باید هنگام سوار کردن دیسک روی سیستم و پیکربندی آن ، به کامپیوتر ارائه داده شود تنظیم ، کنترل یا تغییر نوع دیسک سخت با استفاده از برنامه ای که در دیسک فلاپی به همراه کامپیوتر ارائه میشود و یا به وسیله برنامه ‎ setup موجود در ‎ROM ‎ BIOS کامپیوتر صورت میگیرد نیز نگاه کنید به ‎ clone ، ‎ ROM BIOS
( در میکروسافت ویندوز 3 1 و نسخه های بعدی ) روشی برای ترکیب اطلاعاتی که در برنامه های کاربردی متفاوت پردازش می شوند ، مانند درج یک رسم یا قسمتی از صفحه ی گسترده به درون یک سند واژه پردازی سند اصلی cilent نام دارد و سند یا کاربردی که شیء درج شده را فراهم می کند ، server نامیده می شود OLE ویژگی قدیمی ویندوز ، به نام dynamic data exchange یا DDE را نادیده می گیرد و به دو روش انجام می شود یک embedded ibject ( شیء درج شده) قسمتی از سند می شود که درون آن درج شده است مثلاً اگر یک رسم را در درون سند واژه پردازی درج کنید ، همه چیز به صورت یک فایل در می آید برای ویرایش این ترسیم باید ، از برنامه ی واژه پرداز استفاده کنید ، که هنگام فشار دو گانه ی دکمه ی ماوس برای ویرایش ترسیم ، برنامه ی ترسیم را احضار می کند یک شیء linked (پیوند خورده) موجودیت خاص خود را داراست ؛این نوع شیء به صورت فایل مستقل و جداگانه ای باقی مانده و جداگانه نیز ویرایش می شود با ویرایش شیء پیوند خورده ، نیز به روز در می آید از این رو ، می توانید از یک واژه پرداز استفاده کنید تا اطلاعاتی را ایجاد کند که به یک صفحه ی گسترده پیوند خورده است ، و وقتی اطلاعات را در صفحه ی گسترده به روز در آورید ، اطلاعات مرتبط با گزارش نیز به طور خودکار به روز در می آید درج کردن و پیوند دادن مربوط به ویژگیهای "cold link " و " hot link " در ویندوز 1 3 است
برنامه نویسی شیء گرا- نوعی روش برنامه نویسی که در آن برنامه نویس نه فقط انواع داده ها ، بلکه رویه هایی را که به طور خودکار به آنها مربوط اند نیز تعریف می کند بسیاری از زبانهای برنامه نویسی ، به برنامه نویس امکان تعریف انواع داده های جدید مانند رکوردها ، آرایه ها و فهرستهای پیوندی را می دهند (نگاه کنید به data structures ) در برنامه نویسی شی گرا ، برنامه نویس می تواند مجموعه ای از رویه ها (روشها) را با هر نوع داده ای مرتبط کند انواع داده ها با رویه های مربوط به خود ، Classes نام دارند رویه های گوناگونی که برای انواع مختلف داده ها ، کارهای گوناگونی انجام می دهند ، polymorphism نام دارند مثلاً ممکن است یک روش « ترسیم» برای دایره ها و روش دیگری برای مستطیل ها وجود داشته باشد برخی از کاربردهاهای برنامه نویسی شیء گرا شامل موارد زیر است : (1) اشیا گرافیکی : برنامه ای که خطوط ، دایره ها ، مستطیل ها و مانند آن را دستکاری می کند و می تواند یک رویه ی «رسم» و « حرکت» برای هر یک از انواع داده ها داشته باشد (2) اشیای ریاضیاتی: به جای کار با بردارها ، ماتریس ها ، یا اشیای دیگر ریاضیاتی ، برنامه نویس نه فقط مجبور است ساختارهای داده را برای این اشیا تعریف کند ، بلکه باید عملیاتی مانند جمع ، وارونه کردن ، یا یافتن یک دترمینال را نیز تعریف کند (3) دستگاههای ورودی و خروجی : ترسیم یک خط بر روی چاپگر یا پلاتر ، ممکن است با ترسیم آن بر روی صفحه نمایش تفاوت داشته باشد برنامه نویس شیء گرا روش ساده ای را تهیه می کند تا از درستی کاربرد رویه در هر دستگاه اطمینان دهد (4) شبیه سازی : در برنامه ای که جریان ترافیک را شبیه سازی می کند ، انواع گوناگونی از اشیاهایی وجود دارد که هریک برای پاسخ دادن به نورهای قرمز ، موانع جاده ، و رویه ی خاص خود را دارند ، برنامه نویس شیء گرا نیز به همین دلیل به کار می رود نخستین زبان برنامه نویسی شیء گرا ، Simula نام داشت که در سال 1967 معرفی شد (5) مؤلفه های نرم افزاری که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد : این زبان روش قدرتمندی را تأمین می کند تا مؤلفه هایی ساخته شود که برنامه ها از آنها به وجود آمده و به کار روند مثلاً یک برنامه نویس ممکن است از یک شیء از پیش تعریف شده ، مانند « فهرست مرتب شده » ( فهرستی که به طور خودکار ، خود را مرتب نگه میدارد) استفاده کند و نیازی به نوشتن رویه ای برای انجام کار نداشته باشد در اینجا یک نمونه ی برنامه نویسی شیء گرا به زبان توربو پاسکال ارائه می شود برنامه ای را تصور کنید که نقاط ، خطوط و دایره ها را دستکاری می کند یک نقطه شامل یک مکان و همچنین رویه ای برای نمایش آن است از این رو برنامه نویس ، یک نوع داده را به نام pointtype و به شرح زیر تعریف میکند: TYPE pointtype OBJECT X,y: INTEGER; PROCEDURE draw END ; این موضوع مانند تعریف یک رکورد است ، با این تفاوت که به یک رویه draw رجوع میکند: PROCEDURE pointtype draw ; BEGIN PutPixel (x,y, white ) END ; حالا متغیرهای نوع pointtype می توانند تعریف شوند ؛ مانند ؛ VAR a , b: pointtype ; در اینجا اشیای a و b مانند رکوردهایی هستند که یک فیلد x ,y نیز دارند ؛ x , y به نام instance variables ( متغیرهای لحظه ای ) معروف هستند همچنین a وb به رویه ی point draw نیز مربوط می شوند چگونگی استفاده از آنها چنین است : a x : 100 ; a y: 150 ; a draw ; این جمله ها در فیلدهای xو y از a مقادیر 100 و 150 را قرار می دهد و سپس رویه ی draw را که با a در ارتباط است ، می خواند ( رویه ی pointtype draw ) اکنون می خواهیم رسم دایره را انجام دهیم یک دایره مانند یک نقطه است ، با این تفاوت که علاوه بر x و y یک شعاع نیز دارد روش ترسیم دایره نیز متفاوت است می توانیم یک نوع داده به نام circletype تعریف کنیم که ویژگی های pointtype را ارث می برد ( یعنی شامل هر چیزی می شود که pointtype دارای آن است) با این تفاوت که یک متغیر لحظه ای به نام radius را اضافه کرده و روش ترسیم دیگری به کار می برد توجه داشته باشید که متغیرهای لحظه ای به اشیای مستقل و جداگانه ای مانند a,c و b متعلق اند ، اما روشها ( رویه ها ) به انواع اشیا تعلق دارند امتیاز برنامه نویسی شیءگرا این است که رویه های درست را با هر شیئی مرتبط می کند: c draw از رویه ی ترسیم دایره استفاده می کند ، زیرا شیء c یک دایره است اما a draw رویه ی ترسیم نقطه را به کار می برد ، زیا شیء a یک نقطه است محل فراخوان یکی از روشهای شیء گاهی به عنوان « ارسال یک پیام » به شیء شرح داده می شود ( مثلاً ، c draw یک پیام به c ارسال کرده و اعلام می کند که : « خودت را رسم کن!» ) تمام سیستمهای برنامه نویسی شیء گرا فقط یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها را امکان می دهند تا از دیگری ارث ببرد ( مانند circletype و pointtype در نمونه های فوق ) برخی از این سیستمها نیز ارث بری چندگانه یا multiple inheritznce را ممکن می سازند در ارث بری چندگانه ، یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها می تواند به صور ترکیبی از دو یا چندین کلاس موجود تعریف شود نگاه کنید به ++smalltalk ; c ، برنامه ‌نویسی مقصودگرا / شی گرا ، [برنامه نویسی موضوعی ، برنامه نویسی موجودیت گرا] با حروف اختصاری ‎ OOP ، نوعی برنامه نویسی است که در آن ، یک برنامه به عنوان مجموعه ای از موضوعات مجزا دیده میشود که هر یک حاوی مجموعه ای از ساختارهای داده ای و روالهای مرتبط با موضوعات دیگر هستند ساختارهای داده ای و روالهای یک موضوع به وسیله گروهی تعریف میشوند در برخی از زبانهای موضوعی ، موضوعات به پیغامها که وسیله اصلی ارتباطات هستند ، پاسخ میدهند زبانهای موضوعی دیگر همان مکانیسم فراخوانی رویه را حفظ میکنند نیز نگاه کنید به ‎ C++ ، ‎ object ، ‎ Objective-C
یک تکنولوژی مجموعه حروف برداری که در سال ‎1991 توسط شرکت ‎ Apple Computer, Inc و در سال ‎1992 توسط شرکت ‎ Microsoft Corporation در سیستمهای عامل اپل مکینتاش و میکروسافت ویندوز به کار گرفته شد ‎ TrueType یک تکنولوژی مجموعه حروف ‎WYSIWYG است یعنی خروجی چاپی مجموعه حروف ‎ TrueType شبیه آن چه که در صفحه نمایش ظاهر میشود است ‎TrueType از دو بخش تشکیل میگردد: یک بخش در داخل سیستم عامل که کار تولید و نمایش مجموعه حروف را انجام میدهد ، و خود مجموعه حروف که در فایلهای جداگانه ای در دیسک ذخیره شده و در صورت لزوم فراخوانده میشوند چون خود مجموعه حروف جداگانه ذخیره میشوند ، کاربر میتواند با کپی کردن فایلهایی ، مجموعه حروف جدیدی را به سیستم خود بیفزاید ‎ TrueType در تجهیزات جانبی نیز تعبیه میگردد ، مانند چاپگرها که در آنها به ایجاد تک تک کاراکترها کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش سرعت روند چاپ میشوند مجموعه حروف ‎ TrueType ، مانند مجموعه حروف پست اسکریپت ‎ Type 1 ، حروف برداری هستند‎ ; یعنی شکل کاراکترهای آنها ، به جای الگویی از نقاط ، به وسیله خطوط و منحنیهای ایجاد شده به طریقه ریاضی ، تعریف میشوند مزیت حروف برداری این است که به هر اندازه ای قابل تنظیم هستند‎ ; اما وقتی به اندازه های مختلف درمیآیند ، هم ترازی خطوط محاطی آنها با پیکسلها ممکن است باعث نامنظمیهایی شود برای تصحیح این اشکال ، در تعاریف مجموعه حروف برداری از ((اشاراتی)) استفاده میشود که ‎ TrueType از این نظر ، قویتر از مجموعه حروف برداری دیگر بوده و کاراکترهای با ظاهر بهتری بخصوص در صفحه نمایش میتواند تولید کند نیز نگاه کنید به ‎bit-mapped ‎ font ، ‎ PostScript
حروف چاپی ، تایپ ، نوع 1 حروف چاپ شده یا نمایش داده شده با کامپیوتر نگاه کنید به به typeface و 2 نوعی داده مانند اعداد صحیح اعداد ممیز شناور ، رشته ای کاراکتری اشاره گرها و نگاه کنید به data structure و همچنین برخی از زبانهای برنامه نویسی 3 ( در MS-DOS و سایر سیستمهای عامل ) فرامانی که موجب نمایش محتویات یک فایل متن می شود مثلاً type letter txt موجب نمایش محتویات فایل letter txt بر روی صفحه می شود معادل این فران در cat unix است ، تایپ کردن نوع ، نوع تایپ کردن ، [تایپ کردن ، نوع ، شکل ، گونه ، حروف چاپی] به عنوان فعل ، به مفهوم وارد کردن اطلاعات با استفاده از صفحه کلید میباشد به عنوان اسم ، در برنامه نویسی به مفهوم طبیعت یک متغیر است ، مثل عدد صحیح ، عدد حقیقی ، کاراکتر متنی ، عدد با نماد علمی ، و غیره در برنامه ها ، انواع داده ها توسط برنامه نویس مشخص میشوند که محدوده مقادیر یک متغیر و عملیات قابل انجام بر روی آن را معین میسازند نیز نگاه کنید به ‎ data type این اصطلاح به عنوان اسم ، در عملیات چاپ به کاراکترهایی که متن چاپ شده را تشکیل میدهند ، به طرح مجموعه ای از کاراکترها ، و یا به مجموعه کامل از کاراکترهای با یک اندازه و شیوه خاص اطلاق میگردد نیز نگاه کنید به ‎ font ، ‎ typeface

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن