معادل انگلیسی سیستم ایمنی مصنوعی

مهندسی كامپيوتر و IT
سیستم ایمنی مصنوعی
artificial immune system
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی فارسی سیستم ایمنی مصنوعی
هوش ساختگی ، هوش مصنوعی ، هوش مصنوعی هوش مصنوعی چیست ؟ « هوش مصنوعی ، دانش ساختن ماشین‌‌ ها یا برنامه‌های هوشمند است » همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی‌آید ، حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد: هوشمندی چیست؟ برنامه‌های هوشمند ، چه نوعی از برنامه‌ها هستند؟تعریف دیگری که از هوش مصنوعی می‌توان ارائه داد به قرار زیر است:هوش مصنوعی ، شاخه‌ایست از علم کامپیوتر که ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراک (Perception) ، استدلال(reasoning) و یادگیری(learning) را بررسی کرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه می‌دهد »و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است:وش مصنوعی ، مطالعه روش‌هایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد » به این ترتیب می‌توان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کرده‌اند منظور از موجود یا ماشین هوشمند چیزی است شبیه انسان ابزار یا ماشینی که قرار است محمل هوشمندی باشد یا به انسان شبیه شود ، کامپیوتر است هر دوی این نکات کماکان مبهم و قابل پرسشند آیا تنها این نکته که هوشمندترین موجودی که می‌شناسیم ، انسان است کافی است تا هوشمندی را به تمامی اعمال انسان نسبت دهیم؟ حداقل این نکته کاملاً واضح است که بعضی جنبه‌های ادراک انسان همچون دیدن و شنیدن کاملاً ضعیف‌تر از موجودات دیگر است علاوه بر این ، کامپیوترهای امروزی با روش‌هایی کاملاً مکانیکی(منطقی) توانسته‌اند در برخی جنبه‌های استدلال ، فراتر از توانایی‌های انسان عمل کنند بدین ترتیب ، آیا می‌توان در همین نقطه ادعا کرد که هوش مصنوعی تنها نوعی دغدغه علمی یا کنجکاوی دانشمندانه است و قابلیت تعمق مهندسی ندارد؟(زیرا اگر مهندسی ، یافتن روش‌های بهینه انجام امور باشد ، به هیچ رو مشخص نیست که انسان اعمال خویش را به گونه‌ای بهینه انجام می‌دهد) به این نکته نیز باز خواهیم گشت اما همین سؤال را می‌توان از سویی دیگر نیز مطرح ساخت ، چگونه می‌توان یقین حاصل کرد که کامپیوترهای امروزین ، بهترین ابزارهای پیاده‌سازی هوشمندی هستند؟ رؤیای طراحان اولیه کامپیوتر از بابیج تا تورینگ ، ساختن ماشینی بود که قادر به حل تمامی مسائل باشد ، البته ماشینی که در نهایت ساخته شد(کامپیوتر) به جز دسته ای خاص از مسائلقادر به حل تمامی مسائل بود اما نکته در اینجاست که این «تمامی مسائل» چیست؟ طبیعتاً چون طراحان اولیه کامپیوتر ، منطق‌دانان و ریاضیدانان بودند ، منظورشان تمامی مسائل منطقی یا محاسباتی بود بدین ترتیب عجیب نیست ، هنگامی که فون‌نیومان سازنده اولین کامپیوتر ، در حال طراحی این ماشین بود ، کماکان اعتقاد داشت برای داشتن هوشمندی شبیه به انسان ، کلید اصلی ، منطق(از نوع به کار رفته در کامپیوتر) نیست ، بلکه احتمالاً چیزی خواهد بود شبیه ترمودینامیک! به هرحال ، کامپیوتر تا به حال به چنان درجه‌ای از پیشرفت رسیده و چنان سرمایه‌گذاری عظیمی برروی این ماشین انجام شده است که به فرض این که بهترین انتخاب نباشد هم ، حداقل سهل‌الوصول‌ترین و ارزان‌ترین و عمومی‌ترین انتخاب برای پیاده‌سازی هوشمندیست بنابراین ظاهراً به نظر می‌رسد به جای سرمایه‌گذاری برای ساخت ماشین‌های دیگر هوشمند ، می‌توان از کامپیوترهای موجود برای پیاده‌سازی برنامه‌های هوشمند استفاده کرد و اگر چنین شود ، باید گفت که طبیعت هوشمندی ایجاد شده حداقل از لحاظ پیاده‌سازی ، کاملاً با طبیعت هوشمندی انسانی متناسب خواهد بود ، زیرا هوشمندی انسانی ، نوعی هوشمندی بیولوژیک است که با استفاده از مکانیسم‌های طبیعی ایجاد شده ، و نه استفاده از عناصر و مدارهای منطقی در برابر تمامی استدلالات فوق می توان این نکته را مورد تاُمل و پرسش قرار داد که هوشمندی طبیعی تا بدان جایی که ما سراغ داریم ، تنها برمحمل طبیعی و با استفاده از روش های طبیعت ایجاد شده است طرفداران این دیدگاه تا بدانجا پیش رفته‌اند که حتی ماده ایجاد کننده هوشمندی را مورد پرسش قرار داده اند ، کامپیوتر از سیلیکون استفاده می کند ، در حالی که طبیعت همه جا از کربن سود برده است مهم تر از همه ، این نکته است که در کامپیوتر ، یک واحد کاملاً پیچیده مسئولیت انجام کلیه اعمال هوشمندانه را بعهده دارد ، در حالی که طبیعت در سمت و سویی کاملاً مخالف حرکت کرده است تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملاً ساده (بعنوان مثال از نورون‌های شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود (موازی) رفتار هوشمند را سبب می شوند بنابراین تقابل هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی حداقل در حال حاضر تقابل پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است این مساُله هم اکنون کاملاً به صورت یک جنجال(debate) علمی در جریان است در هر حال حتی اگر بپذیریم که کامپیوتر در نهایت ماشین هوشمند مورد نظر ما نیست ، مجبوریم برای شبیه‌سازی هر روش یا ماشین دیگری از آن سود بجوییم تاریخ هوش مصنوعی هوش مصنوعی به خودی خود علمی است کاملاً جوان در واقع بسیاری شروع هوش مصنوعی را 1950 می‌ دانند زمانی که آلن تورینگ مقاله دوران‌ساز خود را در باب چگونگی ساخت ماشین هوشمند نوشت (آنچه بعدها به تست تورینگ مشهور شد) تورینگ درآن مقاله یک روش را برای تشخیص هوشمندی پیشنهاد می‌کرد این روش بیشتر به یک بازی شبیه بود فرض کنید شما در یک سمت یک دیوار (پرده یا هر مانع دیگر) هستید و به صورت تله تایپ باآن سوی دیوار ارتباط دارید و شخصی از آن سوی دیوار از این طریق با شما در تماس است طبیعتاً یک مکالمه بین شما و شخص آن سوی دیوار می‌تواند صورت پذیرد حال اگر پس از پایان این مکالمه ، به شما گفته شود که آن سوی دیوار نه یک شخص بلکه (شما کاملاً از هویت شخص آن سوی دیوار بی‌خبرید) یک ماشین بوده که پاسخ شما را می‌داده ، آن ماشین یک ماشین هوشمند خواهد بود ، در غیر این صورت(یعنی در صورتی که شما در وسط مکالمه به مصنوعی بودن پاسخ پی ببرید) ماشین آن سوی دیوار هوشمند نیست و موفق به گذراندن تست تورینگ نشده است باید دقت کرد که تورینگ به دو دلیل کاملاً مهم این نوع از ارتباط(ارتباط متنی به جای صوت) را انتخاب کرد اول این که موضوع ادراکی صوت را کاملاً از صورت مساُله حذف کند و این تست هوشمندی را درگیر مباحث مربوط به دریافت و پردازش صوت نکند و دوم این که بر جهت دیگری هوش مصنوعی به سمت نوعی از پردازش زبان طبیعی تاکید کند در هر حال هر چند تاکنون تلاش‌های متعددی در جهت پیاده سازی تست تورینگ صورت گرفته مانند برنامه Eliza و یا AIML (زبانی برای نوشتن برنامه‌‌‌‌هایی که قادر به chat کردن اتوماتیک باشند) اما هنوز هیچ ماشینی موفق به گذر از چنین تستی نشده است همانگونه که مشخص است ، این تست نیز کماکان دو پیش فرض اساسی را در بردارد: نمونه کامل هوشمندی انسان است مهمترین مشخصه هوشمندی توانایی پردازش و درک زبان طبیعی است درباره نکته اول به تفصیل تا بدین جا سخن گفته ایم؛ اما نکته دوم نیز به خودی خود باید مورد بررسی قرارگیرد این که توانایی درک زبان نشانه هوشمندی است تاریخی به قدمت تاریخ فلسفه دارد از نخستین روزهایی که به فلسفه(Epistemology) پرداخته شده زبان همیشه در جایگاه نخست فعالیت‌های شناختی قرار داشته است از یونانیان باستان که لوگوس را به عنوان زبان و حقیقت یکجا به کار می‌بردند تا فیلسوفان امروزین که یا زبان را خانه وجود می‌دانند ، یا آن را ریشه مسائل فلسفی می‌خوانند؛ زبان ، همواره شاُن خود را به عنوان ممتازترین توانایی هوشمندترین موجودات حفظ کرده است با این ملاحظات می‌توان درک کرد که چرا آلن تورینگ تنها گذر از این تست متظاهرانه زبانی را شرط دست‌یابی به هوشمندی می‌داند تست تورینگ اندکی کمتر از نیم‌قرن هوش مصنوعی را تحت تاُثیر قرار داد اما شاید تنها در اواخر قرن گذشته بود که این مسئله بیش از هر زمان دیگری آشکار شد که متخصصین هوش مصنوعی به جای حل این مسئله باشکوه ابتدا باید مسائل کم‌اهمیت‌تری همچون درک تصویر (بینایی ماشین) درک صوت و… را حل کنند به این ترتیب با به محاق رفتن آن هدف اولیه ، اینک گرایش‌های جدیدتری در هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند در سال‌های آغازین AI تمرکز کاملاً برروی توسعه سیستم‌هایی بود که بتوانند فعالیت‌های هوشمندانه(البته به زعم آن روز) انسان را مدل کنند ، و چون چنین فعالیت‌هایی را در زمینه‌های کاملاً خاصی مانند بازی‌های فکری ، انجام فعالیت‌های تخصصی حرف‌های ، درک زبان طبیعی ، و… می‌دانستند طبیعتاً به چنین زمینه‌هایی بیشتر پرداخته شد در زمینه توسعه بازی‌ها ، تا حدی به بازی شطرنج پرداخته شد که غالباً عده‌ای هوش مصنوعی را با شطرنج همزمان به خاطر می‌آورند مک‌کارتی که پیشتر اشاره شد ، از بنیان‌گذاران هوش مصنوعی است این روند را آنقدر اغراق‌آمیز می‌داند که می‌گوید:حدود کردن هوش مصنوعی به شطرنج مانند این است که علم ژنتیک را از زمان داروین تا کنون تنها محدود به پرورش لوبیا کنیم » به هر حال دستاورد تلاش مهندسین و دانشمندان در طی دهه‌های نخست را می‌توان توسعه تعداد بسیار زیادی سیستم‌های خبره در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی عمومی ، اورژانس ، دندانپزشکی ، تعمیرات ماشین ، … توسعه بازی‌های هوشمند ، ایجاد مدل‌های شناختی ذهن انسان ، توسعه سیستمهای یادگیری ، … دانست دستاوردی که به نظر می‌رسد برای علمی با کمتر از نیم قرن سابقه قابل قبول به نظر می‌رسد افق‌های هوش مصنوعی در 1943 ، Mcclutch (روانشناس ، فیلسوف و شاعر) و Pitts (ریاضیدان) طی مقاله‌ای ، دیده‌های آن روزگار درباره محاسبات ، منطق و روانشناسی عصبی را ترکیب کردند ایده اصلی آن مقاله چگونگی انجام اعمال منطقی به وسیله اجزای ساده شبکه عصبی بود اجزای بسیار ساده (نورون‌ها) این شبکه فقط از این طریق سیگنال های تحریک (exitory) و توقیف (inhibitory) با هم درتماس بودند این همان چیزی بود که بعدها دانشمندان کامپیوتر آن را مدارهای (And) و (OR) نامیدند و طراحی اولین کامپیوتر در 1947 توسط فون نیومان عمیقاً از آن الهام می‌گرفت امروز پس از گذشته نیم‌قرن از کار Mcclutch و Pitts شاید بتوان گفت که این کار الهام بخش گرایشی کاملاً پویا و نوین در هوش مصنوعی است پیوندگرایی (Connectionism) هوشمندی را تنها حاصل کار موازی و هم‌زمان و در عین حال تعامل تعداد بسیار زیادی اجزای کاملاً ساده به هم مرتبط می‌داند شبکه‌های عصبی که از مدل شبکه عصبی ذهن انسان الهام گرفته‌اند امروزه دارای کاربردهای کاملاً علمی و گسترده تکنولوژیک شده‌اند و کاربرد آن در زمینه‌های متنوعی مانند سیستم‌های کنترلی ، رباتیک ، تشخیص متون ، پردازش تصویر ، … مورد بررسی قرار گرفته است علاوه بر این کار بر روی توسعه سیستم‌های هوشمند با الهام از طبیعت (هوشمندی‌های ـ غیر از هوشمندی انسان) اکنون از زمینه‌های کاملاً پرطرفدار در هوش مصنوعی است الگوریتم ژنیتک که با استفاده از ایده تکامل داروینی و انتخاب طبیعی پیشنهاد شده روش بسیار خوبی برای یافتن پاسخ به مسائل بهینه سازیست به همین ترتیب روش‌های دیگری نیز مانند استراتژی‌های تکاملی نیز (Evolutionary Algorithms) در این زمینه پیشنهاد شده اند دراین زمینه هر گوشه‌ای از سازو کار طبیعت که پاسخ بهینه‌ای را برای مسائل یافته است مورد پژوهش قرار می‌گیرد زمینه‌هایی چون سیستم امنیتی بدن انسان (Immun System) که در آن بیشمار الگوی ویروس‌های مهاجم به صورتی هوشمندانه ذخیره می‌شوند و یا روش پیدا کردن کوتاه‌ترین راه به منابع غذا توسط مورچگان (Ant Colony) همگی بیانگر گوشه‌هایی از هوشمندی بیولوژیک هستند گرایش دیگر هوش مصنوعی بیشتر بر مدل سازی اعمال شناختی تاُکید دارد (مدل سازی نمادین یا سمبولیک) این گرایش چندان خود را به قابلیت تعمق بیولوژیک سیستم‌های ارائه شده مقید نمی‌کند CASE-BASED REASONING یکی از گرایش‌های فعال در این شاخه می‌باشد بعنوان مثال روند استدلال توسط یک پزشک هنگام تشخیص یک بیماری کاملاً شبیه به CBR است به این ترتیب که پزشک در ذهن خود تعداد بسیار زیادی از شواهد بیماری‌های شناخته شده را دارد و تنها باید مشاهدات خود را با نمونه‌های موجود در ذهن خویش تطبیق داده ، شبیه‌ترین نمونه را به عنوان بیماری بیابد به این ترتیب مشخصات ، نیازمندی‌ها و توانایی‌های CBR به عنوان یک چارچوب کلی پژوهش در هوش مصنوعی مورد توجه قرارگرفته است البته هنگامی که از گرایش‌های آینده سخن می‌گوییم ، هرگز نباید از گرایش‌های ترکیبی غفلت کنیم گرایش‌هایی که خود را به حرکت در چارچوب شناختی یا بیولوژیک یا منطقی محدود نکرده و به ترکیبی از آنها می‌اندیشند شاید بتوان پیش‌بینی کرد که چنین گرایش‌هایی فرا ساختارهای (Meta –Structure) روانی را براساس عناصر ساده بیولوژیک بنا خواهند کرد 1- Jon MccarthyNP-Complete ProblemsVon NeumenArtificial Intelligence Markup Language برگرفته از سایت www srco ir ، [هوش مصنوعی] با حروف اختصاری ‎ AI ، شاخه ای از علم کامپیوتر است که توانایی کامپیوتر در شبیه سازی جنبه های مختلف هوش از جمله تشخیص صدا ، استنباط ، پاسخ خلاقانه ، توانایی یادگیری از تجربیات قبلی و توانایی نتیجه گیری از اطلاعات ناقص را مورد بحث و بررسی قرار میدهد هوش مصنوعی حیطه پیچیده ای است که دو مبحث مرتبط را شامل میشود: درک نحوه تفکر موجودات زنده و یافتن روشهایی برای بخشیدن تواناییهای مشابه به برنامه های کامپیوتری برخی از کارهایی که در گذشته انجام آن توسط کامپیوتر مشکل مینمود ، مانند بازی شطرنج ، اینک برای آن به شکل ساده ای در آمده است‎ ; و برخی از اموری که در گذشته برای برنامه نویسی آسان مینمود ، مانند تشخیص صدا و ترجمه زبان ، بسیار مشکل از آب درآمده است از جمله این برنامه ها ، میتوان بازی شطرنج کامپیوتری و تشخیص طبی را نام برد که سیستمهای خبره نامیده میشوند نیز نگاه کنید به ‎ expert system ، ‎ fuzzy logic ، ‎ LISP ، ‎ Logo ، ‎ network neural ، ‎ Prolog ، ‎ Turing test
هوش مصنوعی - مطالعه کاربرد کامپیوتر برای شبیه سازی تفکر انسان هوش مصنوعی مربوط به ساخت برنامه های کامپیوتری است که می توانند به طور هوشمند مسائل را حل کنند مثلا" بازی کامپیوتری را در نظر بگیرید برخی از بازیها مانند تیک - تاک تو آنقدر ساده اند که برنامه نویس می تواندرویه ای را از قبل مشخص کند که بازی کامل کامپیوتر را تضمین می کند با این حال با یک بازی مانند شطرنج رویه فوق شناخته است کامپیوتر باید روش ذهنی یعنی رویه ای برای کشف و ارزیابی بهتر و مناسبترین حرکات را به کار ببرد در بازی شطرنج کامپیوتر با عرضه هر حرکت احتمالی از یک مکان مشخص به ارزیابی آن حرکات از طریق محاسبه تمام راههای ممکن می پردازد با توجه به پیچیدگی این بازی چنین رویه ای زمان بسیار طولانی و ناممکن ( میلیونها سال ) لازم دارد استراتژی نیز به انتخاب میانبرها بستگی دارد فقط محاسبه 5 یا 6 حرکت برای اینده کافیست تا بسیاری از حرکات احتمالی را حذف کند بقیه حرکات را می توان بر مبنای اصول کلی مکانهای صفحه شطرنج ارزیابی کرد در واقع یک ماشین بازی شطرنج ایده آل باید بتواند استراتژی خود را بر مبنای تجربه اصلاح کند ماشین باید مانند انسان تشخیص بدهد که حریف او نیز از روش ذهنی پیروی می کند و باید تلاش کند که رفتار او را پیش بینی نماید
سیستم ورودی و خروجی پایه ، سیستم ورودی/خروجی پایه (بایوس) BIOSدریک PCمجموعه ای از دستورات است که به سخت افزار کامپیوتر و سیستم عامل امکان می دهد که با برنام های کاربردی و ابزارهای جانبی ، مانند دیسکهای سخت ، چاپگرها و تطبیق دهنده های تصویر ارتباط برقرار سازند این دستورات به عنوان بخش ثابتی از کامپیوتر درROM (حافظه فقط خواندنی) ذخیره می شوند دستورات فوق همیشه در نشانیهای مشخص از حافظه در دسترس هستند ، بنابراین تمام ببرنامه ها به منظور انجام اعمال ورودی/خروجی اصلی خود می توانند به آنها دستیابی داشته باشند BIOS کامپیوترهای آی بی ام دارای حق تألیف است و تنها ماشینهای آی بی ام می توانند از آن استفاده نمایند شرکتهای دیگر همچونPhoenix , Award وAmerican , Megatrends انواع BIOS را برای سایرسازندگان کامپیوتر تولید کرده اند در صورتی که کامپیوتری به غیر از آی بی ام دارید ، هر بار که کامپیوتر خود را روشن می سازید ، پیام حق التألیف شرکت تولید کننده BIOSو شماره نگارش آن نمایش می یابد با تولید یک سخت افزار جدید ، به منظور ارائه خدمات به این ابزار ، روتینهای جدیدBIOS باید ایجاد گردد
سیستم مدیریت پایگاه داده ها ، سیستم مدیریت پایگاه داده ، سیستم مدیریت پایگاه داده ها سیستم مدیریت پایگاه داده ها (Database Management System ) با حروف اختصاری DBMS یک لایه نرم افزاری بین پایگاه داده ها و کاربر است این سیستم تمام درخواستهای کاربر نسبت به پایگاه داده ها ( مثلاً پرس و جو و نوسازی ) را کنترل میکند بنابراین کاربر الزامی به پیگیری جزئیات فیزیکی محل فایلها و قالبها ، طراحی شاخص دهی و غیره نخواهد داشت علاوه بر این DBMS کنترل تمرکز یافته مربوط به حفاظت داده ها را نیز میسر میسازد از معروفترین سیستمهای مدیریت پایگاه داده میتوان به دی بیس ، فاکس پرو ، پارادکس ، اکسس ، اینفورمیکس و اوراکل اشاره کرد ، سیستم مدیریت پایگاه داده ها سامانه مدیریت دادگان ، سامد سامانه ای برای پشتیبانی از ایجاد و دستیابی ونگهداری و کنترل دادگان و تسهیل اجرای برنامه های کاربردی با بهره گیری از داده های این دادگان ، [سیستم مدیریت پایگاه داده ها] با حروف اختصاری ‎ DBMS ، یک لایه نرم افزاری بین پایگاه داده ها و کاربر است این سیستم تمام درخواستهای کاربر نسبت به پایگاه داده ها (مثلا پرس وجوها و نوسازیها) را کنترل میکند بنابراین کاربر الزامی به پیگیری جزئیات فیزیکی محل فایلها و قالبها ، طرحهای شاخص دهی و غیره نخواهد داشت علاوه بر این ، ‎ DBMS کنترل تمرکز یافته مربوط به حفاظت داده ها را نیز میسر میسازد نیز نگاه کنید به ‎ database engine
سیستم پشتیبانی تصمیم ، سیستم پشتیبان تصمیم گیری (مخفف آن DSS) DSS - Decision Support System مجموعه ای از برنامه ها و داده های مرتبط است که مدیر را در تحلیل و تصمیم گیری یاری میسازد کمک این گونه سیستمها در تصمیم گیری بیش از سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) یا سیستمهای اطلاعاتی اجرایی (EIS) است این سیستمها دارای یک بانک اطلاعاتی ، متشکل از مجموعه دانش موجود درباره یک زبان ، که برای فرموله کردن مسائل و پرسش بکار میرود و یک برنامه مدل سازی برای آزمایش تصمیمات ممکن است ، [سیستم پشتیبانی تصمیم گیری] با حروف اختصاری ‎ DSS ، مجموعه ای از برنامه های مرتبط و داده های مورد نیاز برای تجزیه تحلیل و تصمیم گیری در یک سازمان میباشد ‎ DSS شبیه سیستم اطلاعات مدیریتی (‎MIS) یا سیستم اطلاعات اجرایی (‎EIS) است اما کمک بیشتری در به فرمول درآوردن تصمیم گیریها و انتخاب مناسبترین موارد میکنند ‎ DSS شامل یک بانک اطلاعاتی ، زمینه علمی در مورد تصمیمها ، زبانی برای وضع مسائل و به فرمول درآوری سوالات ، و یک برنامه برای آزمایش تصمیمات مختلف میباشد
سیستم هوشمند ، سیستم خبره ، سیستم متخصص - نوعی برنامه ی کامیپوتری که با استفاده از اطلاعات ذخیره شده ، دستاورهای را در مورد خاصی به ارمغان می اورد این برنامه با یک پایگاه داده که اطلاعات را بدون تغییر در اختیار کاربر قرار می دهد ، تفاوت دارد سیستمهای خبره به شکلی گسترده برای عیب یابی ماشینها و به طور موفقیت آمیزی در تشخیص بیماریها به کار می روند هر سیستم خبره سه قسمت دارد: (1) رابط کاربری که از طریق آن با کاربر ارتباط برقرار می شود این رابط ممکن است فهرستها فرمانها یا پرسشهایی با پاسخ کوتاه باشد نگاه کنید به user interface (2) پایگاه دانش که دارای تخصص ذخیره شده است (3) موتور استنتاجی که به وسیله ی انجام عملیات منطقی ساده بر روی پایگاه دانش و اطلاعات تهیه شده توسط کاربر ، نتایج را بیرون می کشد نگاه کنید به prolog ; fuzzy logic ; default logic ; artificial intelligence ، [سیستم خبره] نوعی برنامه کاربردی که در زمینه خاصی مانند امور مالی یا پزشکی ، با استفاده از دانش و قواعد تحلیلی تعریف شده توسط کارشناسان آن رشته ، به تصمیم گیری و حل مسائل میپردازد کارشناسان و متخصصین ، مسائل را با استفاده از ترکیب دانش و قابلیت استدلال حل میکنند در یک سیستم خبره ، این دو اصل در دو جز مجزا اما مرتبط تحت عنوان بخشهای علمی و رابط جای میگیرند بخش علمی ، حقایق و قواعد مربوط به موضوع و بخش رابط ، امکان نتیجه گیری را برای سیستم خبره فراهم میسازد در این سیستمها ، ابزار دیگری نیز به شکل رابطهای کاربر و امکانات توضیحی ارائه میگردد رابطهای کاربر مانند هر برنامه دیگری ، امکان پرس وجو ، ارائه اطلاعات و برقراری رابطه با سیستم را فراهم میسازند امکانات توضیحی ، سیستمها را قادر میسازند تا در مورد نتایج خود شرح بدهند سیستمهای خبره که در دهه ‎ 1960 ابداع گردیدند ، زمینه هایی چون: شیمی ، زمین شناسی ، پزشکی ، بانکداری و سرمایه گذاری را تحت پوشش قرار میدهند نیز نگاه کنید به ‎artificial ‎ intelligence ، ‎ intelligent database

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از فارسی به انگلیسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای مقاله ISI مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن