معنی graphic data structure

مهندسی كامپيوتر و IT
graphic data structure
ساختار داده گرافیکی ، داده ساختار گرافیکی
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی graphic data structure
کارت گرافیک وظیفه Graphic card یا VGA برای این است که بتوان در صفحه نمایش رایانه ، تصویرهای مربوط به داده ها و اطلاعات را مشاهده نمود باید ارتباطی بین مادربرد و نمایشگر برقرار شود ، به همین دلیل کارت گرافیکی در یکی از شکاف های توسعه مادربرد قرار می گیرد و یا یک کابل به مادربرد وصل می شود و نمایش اطلاعات بر روی صفحه را کنترل می کند کارت گرافیکی در رایانه دارای جایگاه خاصی است در بیشتر رایانه ها ، کارت گرافیکی اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند در واقع نقاط تشکیل دهنده تصویر بر روی نمایشگر پیکسل نام دارند هر پیکسل یک رنگ را نمایش می دهد در نمایشگرهای مکینتاش هر پیکسل دارای دو رنگ است (سفید و سیاه) در بعضی نمایشگر های امروزی هر پیکسل دارای ??? رنگ است در بیشتر صفحات نمایشگر ، پیکسل ها به صورت تمام رنگ (True Color) هستند و دارای ??/? میلیون حالت مختلفند کارت گرافیکی یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است پردازنده محاسبات مورد نیاز گرافیکی را انجام می دهد کارت های گرافیکی با نامهای زیر شناخته می شوند: کارت ویدیویی ، کنترل گر گرافیکی یا ویدیویی ، آداپتور گرافیکی یا ویدیویی ، شتاب دهنده گرافیکی یا ویدیویی کارتهای گرافیکی اطلاعات دیجیتالی کامپیوتر را گرفته و آنها را به چیزهایی که برای انسانها قابل فهم باشد تبدیل می‌کند در بیشتر کامپیوترها ,کارتهای گرافیکی ,اطلاعات دیجیتالی را به اطلاعات قیاسی برای نمایش کدهای مانیتور ، تبدیل می‌کنند در کارتهای گرافیکی سه جزء اصلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند یکی حافظه که رنگ هر پیکسل(عنصر تصویر ) را دارا می‌باشد دوم رابط کامپیوتر یعنی راهی برا ی‌کامپیوتر که حافظه کارتهای گرافیکی را تغییر دهد سوم رابط ویدئویی یعنی کارت گرافیکی احتیاج به رابطی دارد که علائمی را برای مانیتور ایجاد کند
میانجی نگاره ای کاربر ، رابط گرافیکی کاربر با حروف اختصاری GUIکه "گویی" تلفظ می گردد رابط کاربر مبتنی بر گرافیک که در آن کاربر به جای تایپ فرمانهای بلند و پیچیده از اعلان فرمان ، با اشاره بر نمایشهای تصویری بر روی صحنه تصویر ، پرونده ها ، برنامه ها یا فرمانهایی انتخاب می کند برنامه های کاربردی که در ویندور اجرا می شوند ، از مجموعه ثابتی از فهرستهای گزینش عمودی ، جعبه های محاوره ای و سایر عناصر گرافیکی مانند ، نوارهای مرور (scroll bar) و شمایلها(icon) استفاده می کنند این ثبات میان عناصر گرافیکی ، از مزیت عمده ای برای کاربر است ، زیرا با یادگرفتن نحوه کار با رابط می توانید از آن در تمام برنامه های در حال اجرا در همان محیط استفاده کنید واسط نگاره ای کاربر ، میانای نگاره ای کاربر نوعی میانای کاربر که در آن برای دادن فرمان ، به جای نوشتن از نشانه های نگاره ای یا گزینگان استفاده شود ، [رابط گرافیکی کاربر] با حروف اختصاری ‎ GUI (که ((گویی)) تلفظ میشود) ، نوعی قالب نمایشی است که امکان انتخاب فرمانها ، شروع برنامه ها و دیدن لیست فایلها و عملیات دیگر ، با اشاره به شمایلها (‎icon) و موارد لیستهای موجود در صفحه نمایش را برای کاربر فراهم میسازد در این موارد ، گزینه ها را میتوان به وسیله ماوس یا صفحه کلید فعال نمود رابطهای گرافیکی کاربر توسط اپل مکینتاش و برنامه های دیگری مانند ‎ Microsoft Windows و ‎OS/2 Presentation ‎ Manager مورد استفاده قرار میگیرند در برنامه های کاربردی ، ‎ GUI محیطی را فراهم میسازد که مسوول برقراری ارتباط مستقیم با کامپیوتر است این امر برنامه نویسان را قادر میسازد تا به جای جزئیات نمایشی یا ورودی ماوس و صفحه کلید ، بیشتر روی خود برنامه متمرکز شوند همچنین تمام برنامه ها امور معمول مانند ذخیره کردن فایل داده ای را همیشه به یک شیوه انجام میدهند چرا که رابط مزبور ، مکانیسم کنترلی استانداردی را فراهم میسازد مزیت دیگر ‎ GUI این است که برنامه های نوشته شده براساس آن ، نسبت به ابزارهای قابل استفاده مستقل هستند‎; به عبارت دیگر ، وقتی این رابط تغییر کند و ابزارهای ورودی و خروجی جدیدی را تحت پشتیبانی قرار دهد ، آن برنامه ها نیز بدون هیچگونه تغییری قادر به استفاده از ابزارهای جدید خواهند بود ، واسط نگاره‌ای کاربر
گرافیک ؛ رسم ؛ نگاره سازی ، گرافیک - به کارگیری دستگاههای خروجی کامپیوتری ، مانند صفحات نمایش ، چاپگرها و رسام برای تصویرسازی کاربرد گرافیک کامپیوتری شامل نشر ، آموزش ، سرگرمی ، و تجسم داده های کامپیوتر ( مانند نمودارهای توابع ریاضی) است دو روش اسای برای درخواست تصویر رسم از کامپیوتر وجود دارد در روش گرافیک برداری از کامپیوتر خواسته می شود که یک قلم واقعی یا خیالی را در محل خاصی قرار دهد و سپس خطی ر ا با فاصله و جهت مشخصریم کند ( یا یک خط را به نقطه ی خاصی متصل کند) روش دیگر ، گرافیک سرح بیتی نام دارد که در آن صفحه نمایش یا ناحیه ی رسم به آرایه ی مستطیلی شکلی از نقاط ( به نام سلولهای تصویری ) تقسیم می شود ، و از کامپیوتر سؤال می شود که هر سلولی چه رنگی دارد صفحات نمایش و چاپگرهای کامپیوتری ، از گرافیک طرح بیتی استفاده می کنند ، اما برخی از نرم افزارهای گرافیکی به طور داخلی دستورالعمل های گرافیک برداری را به کار می برند تا تمام خطوط روی دستگاه نمایشگر را دقیق نشان دهند مقدار دقیقی که یک دستگاه گرافیکی می تواند نشان دهد ، با عنوان « وضوح دستگاه » یا resolution معروف است معمولاً وضوح چاپگر ، به تعداد نقطه درواحد اینچ بیان می شود یک چاپگر لیزری مطوب ، آرایه ای از 6000×4800 سلول تصویری بوده و دارای جزئیات بیشتری نسبت به صفحه نمایش است ، فن استعمال نمودار
حالت نگاره سازی ، حالت نگاره سازی حالتی که در طی آن تصاویر کشیده می شوند ، [حالت گرافیکی] در کامپیوترهایی چون ‎ IBM PC ، یک حالت نمایشی است که در آن خطوط و کاراکترها پیکسل به پیکسل ترسیم میشوند در حالت گرافیکی چون تصاویر از نمایش تک تک نقاط شکل مییابند ، برنامه ها انعطاف پذیری بیشتری در ایجاد اشکال دارند بنابراین کامپیوتر خواهد توانست نشانگر ماوس را شبیه یک فلش یا شکلی غیر از یک مستطیل چشمک زن به نمایش درآورد ، همچنین ویژگی و حالت حروف (مثل سیاه و ایتالیک) را به همان شکلی که در چاپگر ارائه میشوند ، نشان دهد مقایسه کنید با ‎ text mode حالت گرافیکی در مورد سخت افزار ویدئویی میتواند به وضوح تصویر و تعداد رنگهای قابل نمایش ، اطلاق گردد به عنوان مثال ، در کامپیوترهای شخصی آیبیام یک آداپتور گرافیکی‎/ رنگی (‎CGA) میتواند ‎ 4 رنگ را در کیفیت تصویری ‎ 320 در ‎ 200 پیکسل ، و یک آداپتور گرافیکی پیشرفته (‎EGA) میتواند ‎ 16 رنگ را در کیفیت تصویری ‎ 640 در ‎ 350 پیکسل نشان دهد این دو مورد و ترکیبهای رنگی و کیفی دیگر قابل نمایش به وسیله این آداپتورها و آداپتورهای دیگر را به عنوان حالتهای گرافیک مختلف در نظر میگیرند نیز نگاه کنید به ‎ high resolution ، ‎low ‎ resolution ، ‎ resolution
لوح گرافیکی - نوعی دستگاه اشاره گر لوح گرافیکی دارای یک صفحه ی حساس به فشار است که می توان به کمک یک ابزار اشاره ای ( مانند قلم ) روی آن شکلها را ترسیم کرد این اشاره گر بسیار طبیعی تر از دستگاه ماوس است که دربرنامه های نقاشی یا ترسیم مورد استفاده قرار می گیرد ، تخته نگاره سازی ؛ لوح گرافیکی ، لوح گرافیکی ، لوح طراحی که لوح دیجیتایز نیر نامیده می شود ، یک صفحه مستطیلی شکل مسطح است که سطح آن با اجزای الکترونیکی پوشیده شده و به همراه یک ابزار اشاره ای (مانند قلم) در بسیاری از برنامه ای کاربردی مهندسی و طراحی مورد استفاده قرار می گیرد وقتی ابزار اشاره ای در سطح لوح جابجا شود ، محل مکان نمای مربوط در صفحه نمایش نیز به همان نسبت تغییر می کند ، [لوح گرافیکی ، لوح طراحی] که لوح دیجیتایز نیز نامیده میشود ، یک صفحه مستطیلی شکل مسطح است که سطح آن با اجزای الکترونیکی پوشیده شده و به همراه یک ابزار اشاره ای (مانند قلم) در بسیاری از برنامه های کاربردی مهندسی و طراحی مورد استفاده قرار میگیرد وقتی ابزار اشاره ای در سطح لوح جابجا شود ، محل مکان نمای مربوطه در صفحه نمایش نیز به همان نسبت تغییر میکند نیز نگاه کنید به ‎ puck ، ‎ stylus ، صفحه گرافیکی
معرفی معماری اطلاعات در دهه گذشته فناوری اطلاعات (Information Technology ) با سرعت چشم گیری در حال تحول بوده است بعبارت دیگر ، فناوری های جدید اطلاعاتی ، هنوز از گرد راه نرسیده ، کهنه می شوند و سازمانها برای مجهز نگهداشتن خود به آخرین فناوری ها ، ناگزیر بطور مستمر هزینه های هنگفتی متحمل می شوند از طرف دیگر فناوری اطلاعات از یک فناوری برای کاهش هزینه ها و اطلاع رسانی سریع ، فراتر رفته و بعنوان یک ابزار توانمندساز (Enabler ) مطرح است معماری اطلاعات وسیله ایست برای برنامه ریزی توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها و به عبارت دیگر چارچوبی است برای یکپارچه سازی منابع IT تعریف معماری : ر جا که نیاز به طراحی موجودیت یا سیستمی باشد که ابعاد یا پیچیدگی آن از یک واحد معین فراتر رفته ، یا نیازمندیهای خاصی را تحمیل نماید ، نگرشی ویژه و همه جانبه را لازم خواهد داشت که در اصطلاح به آن ( معماری) گفته می شود معماری ترکیبی است از علم ، هنر و تجربه که در رشته هایی نظیر ساختمان دارای قدمتی چند هزار ساله است معماری یعنی ارائه توصیفی فنی از یک سیستم که نشان دهندة ساختار اجزاء آن ، ارتباط بین آنها و اصول و قواعد حاکم بر طراحی و تکامل آنها در گذر زمان باشد B>ماری اطلاعات : ساس معماری اطلاعات این است که رویکرد معماری را (که سالها در سایر رشته های مهندسی بکار رفته است) در برنامه ریزی و توسعه فناوری اطلاعات در یک سازمان یا دولت بکار گیرد رنامه ریزی معماری اطلاعات در یک سازمان یا دولت (محلی یا ملی)در سه مرحله عمده انجام می شود : تدوین معماری موجود (وضعیت موجود سازمان از نظر فناوری اطلاعات را بررسی می کند) تدوین معماری مطلوب (وضعیت مطلوب سازمان از نظر فناوری اطلاعات را تعیین می کند) تدوین برنامه گذار از وضع موجود به وضع مطلوب (با توجه به امکانات ، منابع و محدودیتها) هر معماری اطلاعات از چهار جنبه یا بعد تشکیل شده است : کارومکان : یعنی نحوه سازماندهی فرایندهای کاری سازمانها و توزیع مکانی آنها مجموعه های اطلاعاتی : یعنی داده های لازم برای انجام فرآیندهای کاری برنامه های کاربردی : که برای دسترسی به مجموعه های اطلاعاتی و کار با آنها مورد استفاده قرار می گیرد زیر ساخت فنی : شامل سخت افزار ، شبکه و ارتباطات لازم برای اجرای برنامه های کاربردی نگامی که از تعریف معماری موجود یا معماری مطلوب سازمان سخن می گوئیم ، منظور توصیفی است که باید هرچهار جنبه فوق را در سطحی از کلیت ، روشن سازد B>ریخچه معماری اطلاعات : رسال 1996 قانونی در کنگره آمریکا به تصویب رسید که به قانون کلینگر-کوهن معروف شد مطابق این قانون ، همه وزارتخانه ها و سازمانهای فدرال آمریکا ملزم شدند معماریIT خود را تنظیم نمایند مسئولیت تدوین ، اصلاح و اجرای معماری IT یکپارچه در هر سازمان مطابق این قانون بر عهده مدیر ارشد اطلاعاتی (CIO) آن سازمان قرار گرفت قانون کلینگر- کوهن ، معماری IT را چنین تعریف می کرد : یک چارچوب یکپارچه برای ارتقاء یا نگهداری فناوری موجود و کسب فناوری اطلاعاتی جدید برای نیل به اهداف راهبردی سازمان و مدیریت منابع آن » دنبال تصویب قانون کلینگر کوهن ، که مهمترین سند قانونی در مورد الزام تنظیم معماری اطلاعاتی در سازمان های دولتی آمریکاست ، سازمان مدیریت و بودجه ریزی آمریکا (OMB) نیز رهنمودی که در سال 1996 منتشر ساخت ، بر لزوم هماهنگی طرح ها و هزینه های انجام شده توسط مؤسسات فدرال آمریکا ، از جمله وزارتخانه ها ، سازمانها ، نیروهای نظامی و دانشگاهایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند ، پروژه هایی را برای تنظیم و تدوین معماری اطلاعاتی خود به انجام رسانده اند خی اصول راهبردی معماری اطلاعات : بهینه سازی بودجه سازمانی از طریق برنامه ریزی و هماهنگی منابع مدیریت اطلاعات بین برنامه ها ، بخش ها و ادارات مختلف تسهیل تصمیم گیری مناسب از طریق تأمین اطلاعات مقتضی پاسخ گویی سریع به نیازهای اطلاعاتی از طریق ساماندهی پایگاه ها و سیستم های اطلاعاتی با هدف تأمین حداکثر دسترس پذیری ، تغییرو گزارش گیری حل مسائل سازمانی با راه حل های سازمانی از طریق به حداقل رساندن افزونگی و دوباره کاری های اطلاعاتی بین برنامه ، بخش ها و ادارات مختلف بهینه سازی سرمایه گذاری سازمانی در IT از طریق تدوین برنامه ها و معماری جامع IT حرکت در جهت همگرایی و یکپارچه سازی اطلاعاتی ادارات محلی ، سازمان های تابع و پیمانکاران با تشویق به تبدیل سیستم های قدیم و ایزوله مدیریت صحیح و کارامد پروژه های فناوری اطلاعات پاسخ‌گویی به شرایط در حال تغییر I>برگرفته از سایت iritn com
ساختار رجیستری رجیستری دارای یک ساختار درختی است - هرچند ساختاری پیچیده همانند پوشه های مختلف موجود در هارد دیسک می باشد - که همانند برنامه Windows Explorer می باشد هر شاخه اصلی ( که با یک آیکون پوشه از بقیه مجزا شده است ) کندو (Hive) نامیده می شود و هر کندو نیز دربردارنده کلید هاست (Keys) هر کلید شامل کلید های دیگر ( گاهی اوقات نیز خود آنها دارای زیر کلیدهای دیگری است ) و به همین ترتیب آن هم شامل مقادیر دیگری است مقادیر در بردارنده اطلاعات حقیقی است که در رجیستری باقی می ماند بسته به نوع مفاهیمی که مورد استفاده قرار می گیرند ، سه نوع مقدار وجود دارد : String, Binary و DWORD 6 شاخه اصلی که بخش های مختلف اطلاعات را در رجیستری ذخیره می کنند عبارتند از : HKEY_CLASSES_ROOT : این شاخه شامل تمام فایل نقشه برداری ضمیمه سازی برای پشتیبانی از ویژگی کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) ، اطلاعات مربوط به OLE ، کلیدهای میانبر ویندوز و هر جزء اصلی مربوط به رابط های کاربری ویندوز را در خود جای داده است HKEY_CURRENT_USER : این شاخه به بخشی از HKEY_USERS مربوط به کاربری که در سیستم Login کرده است لینک شده و پیوند برقرار می کند و دربردارنده اطلاعاتی همانند نام های Logon ، تنظیمات مربوط به Desktop و نیز تنظیمات Start menu می باشد HKEY_LOCAL_MACHINE : این شاخه دربردارنده اطلاعات خاص کامپیوتر درباره نوع قطعات سخت افزاری ، نرم افزاری است که برای تمامی کاربرانی که در آن سیستم Login نمایند مورد استفاده قرار می گیرد HKEY_USERS : این شاخه شامل تنظیمات منحصر به فرد ای است که برای هر یک از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و از کاربری به کاربر دیگر متفاوت است هر کاربر نیز با یک رابط جانبی همانند s-1-5-18 از بقیه جدا می شود HKEY_CURRENT_CONFIG :این شاخه به بخشی از HKEY_LOCAL_MACHINE که مربوط به ساختار بندی سخت افزار هاست لینک می شود هر مقدار رجیستری به یکی از 5 حالت زیر ذخیره می شود: REG_BINARY : در این شیوه مقادیر بصورت ردیف داده های باینری ذخیره می شوند اغلب اطلاعات اجزاء سخت افزار ها بصورت داده های باینری ذخیره شده و در یک ویرایشگر بصورت قالب بندی hexadecimal دیده می شوند REG_DWORD : این حالت برای داده های 4 بایتی که معمولا مقادیر boolean ، همانند "0" برای غیر فعال کردن و "1" برای فعال کردن از دیگر موارد این حالات راه انداز دستگاه و سرویس هایی از این نوع هستند و در REGEDT32 با قالب بندی های binary ، hexadecimal و decimal و در REGEDIT نیز در قالب بندی های hexadecimal و decimal نشان داده می شوند REG_EXPAND_SZ : این حالت رشته داده ای قابل توسعه ای هستند و بصورت رشته ای شامل یک متغیر است که در هنگام فراخوانی توسط یک برنامه کاربردی جایگزین آن می شوند برای مثال ، در مقادیر زیر : رشته "%SystemRoot%" با موقعیت واقعی دایرکتوری که دربردارنده فایل های سیستمی Windows NT است ، جایگزین می شود REG_MULTI_SZ : این حالت درواقع بصورت چند رشته ای است و برای نمایش مقادیری که دربردارنده لیست ها و یا مقادیر چند تایی هستند بکار می رود ، و هر عضو بوسیله یک کاراکتر NULL از بقیه جدا می شود البته این حالت از مقادیر تنها در موارد پیشرفته رجیستری همانند REGEDT32 مورد استفاده قرار می گیرد REG_SZ : این حالت نیز یک رشته استاندارد است که برای نمایش مقادیر متنی است که برای خواندن و استفاده افراد بکار می رود مواردی از حالات داده ها که بوسیله ویرایشگر های استاندارد رجیستری در دسترس نیستند عبارتند از : REG_DWORD_LITTLE_ENDIAN REG_DWORD_BIG_ENDIAN REG_LINK REG_NONE REG_QWORD REG_QWORD_LITTLE_ENDIAN REG_RESOURCE_LIST مطالب مرتبط: Regitry Regitry Editor Regedit User dat System dat regclean Registry Checker منبع: سایت تبیان

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن