معنی res

مهندسی كامپيوتر و IT
res
Reset Research Resource
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی res
[نشان منبع] یکی از دو نشانی که برای فایل اپل مکینتاش مورد استفاده قرار میگیرد (دیگری نشان داده هاست) نشان منبع یک فایل برنامه ای حاوی موارد اطلاعاتی قابل استفاده مجدد است که برنامه حین اجرا میتواند از آنها استفاده کند در میان انواع متعدد منابع موجود در یک نشان منبع میتوان بلوکهای دستورالعمل برنامه ، مجموعه حروف ، شمایلها ، پنجره ها ، کادرهای ارتباطی و فهرستهای گزینش (منو) را نام برد سندی که توسط کاربر ایجاد میشود ، معمولا داده های خودرا در نشان داده ها ذخیره کرده ، و میتواند از نشان منبع برای ذخیره مواردی که بیش از یک بار در سند به کار میروند نیز استفاده کند به عنوان مثال ، در پشته ‎ HyperCard ، داده های هر کارت یا رکورد پشته در نشان داده ها ، و صداهای دیجیتایز شده و شمایلهایی که بیش از یک بار استفاده میشوند در نشان منبع ذخیره میشوند استفاده از این منابع ، باعث سهولت در توسعه و بهبود قابلیتهای برنامه میگردد چرا که مستقل از کد اصلی برنامه میتوان آنها را تغییر و بهبود داد مقایسه کنید با ‎; data fork نیز نگاه کنید به ‎ HyperCard ، ‎ resource
کلمه ی ذخیره شده کلمه ای که در یک زبان برنامه نویسی معنای خاصی داشته و نمی توان آن را به عنوان نام یک متغیر به کار برد مثلاً در بیسیک و پاسکال ، if یک کلمه ی ذخیره شده ( کلمه کلیدی ) است زبان کوبول دارای کلمات ذخیره شده ی فراوانی است اما فرترن و pl/1 چنین کلماتی را ندارند زیرا در این زبانها همیشه امکان آن وجود دارد که از مضمون به متغیر بودن یا نبودن یک کلمه پی برد ، کلمه محفوظ ، کلمه ذخیره شده ، کلمه رزرو شده کلمه ای که مفهوم خاصی برای برنامه و یا در زبان برنامه نویسی دارد کلمه های رزرو شده معمولا آنهایی هستند که برای عبارتهای کنترلی (END,FOR,IF) ، تعریف داده ها و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند کلمه رزرو شده فقط در شرایط از پیش تعریف شده خاصی قابل استفاده می باشد و برای نام گذاری اسناد ، فیلدها ، برچسب ها ، متغیرها و ماکروها قابل استفاده نیستند ، [کلمه رزرو شده] کلمه ای که مفهوم خاصی برای برنامه و یا در زبان برنامه نویسی دارد کلمه های رزرو شده معمولا آنهایی هستند که برای عبارتهای کنترلی (‎ IF ، ‎ FOR ، ‎END) ، تعریف داده ها و موارد مشابه مورد استفاده قرار میگیرند کلمه رزرو شده فقط در شرایط از پیش تعریف شده خاصی قابل استفاده میباشند و برای نام گذاری اسناد ، برچسبها
وسیله ؛ منبع ، منبع- قسمت قابل اصلاح یک برنامه در مک اینتاش یا تحت میکروسافت ویندوز یا OS/2 که خود را از دستورالعمل های برنامه جدا می کند منابع شامل فهرست ، تصاویر و فونت هاست ، منبع ، وسیله ، [منبع] بخشی از سیستم کامپیوتر یا شبکه (مانند دیسک گردان ، چاپگر یا حافظه) که میتواند به یک برنامه یا روند در حال اجرا تخصیص داده شود در برخی از انواع برنامه نویسی ، یک منبع را میتوان در اختیار بیش از یک برنامه قرار داد‎ ; به عنوان مثال ، کادرهای ارتباطی ، طرحهای بیتی و مجموعه حروف (فونتها) منابعی هستند که در بسیاری از برنامه های پنجره ای مورد استفاده قرار میگیرند با استفاده از منابع میتوان بدون کامپایل مجدد برنامه ، ویژگیهایی از آن را تغییر داد به عنوان مثال در اپل مکینتاش ، در برنامه ای مثل ‎ HyperCard ، برنامه نویس میتواند صدای بوق یک اتومبیل را به عنوان منبعی اضافه کند و با استفاده از عبارتی مثل ‎play ‎ carBeep آن را در ‎ HyperCard به صدا درآورد اگر چنین کاری امکان پذیر نبود ، برای اضافه شدن داده های صدای جدید میبایست خود برنامه ‎ HyperCard از اول کامپایل میشد منبع صدا را میتوان در هر برنامه یا سندی که قابلیت آن را داشته باشد ، کپی و الصاق نمود برای انجام چنین اموری معمولا از برنامه های کمکی ویژه ای بنام ویرایشگر منبع استفاده میگردد
وضوح ؛ دقت ؛ تفکیک پذیری ، کیفیت وضوح ، تفکیک پذیری وضوح جزئیات تصویر ایجاد شده توسط مونیتور یا چاپگر در مورد مونیتور کامپیوتر کیفیت موضوع به عنوان تعداد پیکسل های هر واحد (اینچ یا سانتی متر) در نمایشگر مطرح می شود این اصطلاح معمولا برای نشان دادن تعداد کل پیکسل ها در جهت افقی و عمودی صفحه نمایش به کار می رود طبق این تعریف ، کیفیتهای وضوح IBM PC و کامپیوترهای سازگار با آن و کامپیوترهای اپل مکینتاش به ترتیب ذیل می باشند : IBM و سازگار با آن : آداپتور نمایشی تک رنگ(MDA) : 720 پیکسل افقی در 350 پیکسل عمودی آداپتور گرافیکی / رنگی(CGA) : 640 پیکسل افقی در 200 پیکسل عمودی آداپتور گرافیکی پیشرفته (EGA): 640 پیکسل افقی در 350 پیکسل عمودی آرایه گرافیکی ویدیویی (VGA): 720 پیکسل افقی در 400 پیکسل عمودی در حال متنی ، و 640 پیکسل افقی در 480 پیکسل عمودی در حالت گرافیکی آرایه گرافیکی توسعه یافته (XGA):1024 پیکسل افقی در 768 پیکسل عمودی retrieve آرایه فوق گرافیکی ویدیویی(SVGA) : 1024 پیکسل افقی در 768 پیکسل عمودی ، یا 1280 پیکسل افقی در1024 پیکسل عمودی ، وضوح - اندازه ی مدار جزئیاتی که در تصاویر تولید شده توط چاپگر یا صفحه ی نمایش می توان نشان داد مثلاً بسیاری از چاپگرهای لیزری وضوحی به اندازه ی300 نقطه در هر اینچ ( 300 DPI) دارند ، یعنی آنها کاراکترها را بااستفاده از شبکه ای از مربع های سیاه و سفید با اندازه ی 1 بر روی 300 اینچ نشان می دهند؛ به این معنا که وضوح آنها 150 خط در هر اینچ است چشم انسان در فاصله ی طبیعی ، حدود 150 خط در هر اینچ را تجزیه کرده و تشخیص می دهد اما کسی که یک صفحه را با دقت تمام بررسی می کند ، میتواند دو یا سه برابر دقیق تر از این تشخیص دهد وضوح صفحه به صورت تعداد سلولهای تصویری کل صفحه ارائه می شود ( مثلاً 480×640 سلول تصویری در طول کل صفحه ) تعداد نقاط هر اینچ به اندازه ی صفحه بستگی دارد صفحه های ویدیویی امروزی ، 80 نقطه در در اینچ دارند وضوح آنها تقریباً به اندازه ی جوهر روی کاغذ هم نیست امتاز بزرگ برنامه های ترسیم ، بر خلاف برنامه های نقاشی ، این است که آنها می توان وضوح کامل چاپگر را به کار گیرند آنها محدود به چاپ آنچه که روی صفحه نمایش موجود است : نمی شوند با این حال ، بعضی از برنامه های نقاشی می توانند به وسیله ی نمایش قسمتی از تصویر در یک زمان ، تصاویر بسیار دقیق تری را به کار بگیرند نگاه کنید به draw program ; vector graphics; paint program ، [کیفیت وضوح ، تفکیک پذیری] وضوح جزئیات تصویر ایجاد شده توسط مونیتور یا چاپگر در مورد مونیتور کامپیوتر ، کیفیت وضوح به عنوان تعداد پیکسلهای هر واحد (اینچ یا سانتی متر) در نمایشگر مطرح میشود این اصطلاح معمولا برای نشان دادن تعداد کل پیکسلها در جهات افقی و عمودی صفحه نمایش به کار میرود طبق این تعریف ، کیفیتهای وضوح آی بی ام ‎ PC و کامپیوترهای سازگار با آن و کامپیوترهای اپل مکینتاش به ترتیب ذیل میباشند: آی بی ام و سازگار با آن: ‎ O آداپتور نمایشی تک رنگ (‎MDA) : ‎ 720 پیکسل افقی در ‎ 350 پیکسل عمودی ‎ O آداپتور گرافیکی‎/ رنگی (‎CGA) : ‎ 640 پیکسل افقی در ‎ 200 پیکسل عمودی ‎ O آداپتور گرافیکی پیشرفته (‎EGA) : ‎ 640 پیکسل افقی در ‎ 350 پیکسل عمودی ‎ O آداپتور گرافیکی حرفه ای (‎PGA) : ‎ 640 پیکسل افقی در ‎ 480 پیکسل عمودی ‎ O آرایه گرافیکی چند رنگی (‎MCGA) : ‎ 640 پیکسل افقی در ‎ 480 پیکسل عمودی ‎ O آرایه گرافیکی ویدئویی (‎VGA) : ‎ 720 پیکسل افقی در ‎ 400 پیکسل عمودی در حالت متنی ، و ‎ 640 پیکسل افقی در ‎ 480 پیکسل عمودی در حالت گرافیکی ‎ O آرایه گرافیکی توسعه یافته (‎XGA) : ‎ 1024 پیکسل افقی در ‎ 768 پیکسل عمودی ‎ O آرایه فوق گرافیکی ویدئویی (‎SVGA) : ‎ 1024 پیکسل افقی در ‎ 768 پیکسل عمودی ، یا ‎ 1280 پیکسل افقی در ‎ 1024 پیکسل عمودی اپل مکینتاش: ‎ O مکینتاش کلاسیک : ‎ 512 پیکسل افقی در ‎ 342 پیکسل عمودی ‎ O مکینتاش خانواده ‎ 640 : II پیکسل افقی در ‎ 480 پیکسل عمودی در مونیتورهای سیاه و سفید ‎ 12 اینچی و رنگی ‎ 13 اینچی در مورد چاپگرها ، کیفیت وضوح برای خروجی چاپگرهای نقطه ای ، جوهر افشان ، و لیزری مورد استفاده قرار میگیرد که کاراکترهای آن از نقاط نزدیک به هم تشکیل میشوند کیفیت چاپ با واحد تعداد نقطه در اینچ (‎dpi) و محدوده های بین ‎ 125 dpi برای چاپگرهای نقطه ای با کیفیت پایین و ‎ 300dpi برای چاپگر لیزری به کار میرود نیز نگاه کنید به ‎ high resolution ، ‎ low resolution
ساختارهای داده ، ساختارهای داده ها روشهای تنظیم اطلاعات در حافظه ی کامپیوتر در برنامه نویسی کامپیوتری معمولاً لازم است تا مجموعه گسترده ای از اطلاعات به گونه ای ذخیره شوند که رابطه ای میان انها منعس شود سه روش برای انجام این کار چنین است 1 هر آرایه بسیاری از اقلام اطلاعاتی همنوع را دارد که با شماره معرفی شده اند نمرات امتحانی یک کلاسه دانشکده را ممکن است به صورت آرایه ای از اعداد نمایش داد 2 هر رکورد اقلام اطلاعاتی غیر همنوع را دارد که با یکدیگر ذخیره شده اند مثلا رکورد دانش آموز ممکن است به صورت آرایه ای از اعداد نمایش داد 2 هر رکورد اقلام اطلاعاتی غیر همنوع را دارد که با یکدیگر ذخیره شده اند مثلا رکورد دانش آموز ممکن است شامل یک نام ( داده ی کاراکتری ) تعداد غیبت ها _ یک عدد صحیح ) و معدل ( یک عدد اعشاری ) باشد 3 هر فهرست پیوندی ، شبیه به آرایه است بااین تفاوت که مکانهای فیزیکی حافظه که اقلام اطلاعاتی آنها ذخیره می شوند لزوماً متوالی ( کنار هم ) نیستند این امر موجب می شود که بتوان اقلام اطلاعاتی را در وسط یک فهرت قرار داد بدون اینک اقالم دیگر را جابه جا کرد با ذخیره کردن بیش از یک آدرس در هر عنصر اطلاعاتی ، می توان ساختارهای پیوندی پیچیده ای مانند ( درختها ) را ذخیره نمود نگاه کنید به rexord array linked list

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن