معنی von neumann architecture

مهندسی كامپيوتر و IT
von neumann architecture
معماری ون نیومن نوعی طراحی کامپیوتر که در آن برنامه ها و داده ها در یک نوع حافظه ذخیره یم شوند بر خلاف harvard architecture نگاه کنید به computer architecture ، [معماری فون نویمان] یک روش طراحی کامپیوتر که در متداولترین کامپیوترها ، از جمله میکرو کامپیوترها ، مورد استفاده قرار گرفته و ابداع آن به یک ریاضی دان مجارستانی به نام ‎John Von Neumann نسبت داده میشود این روش مترادفی برای مفهوم برنامه ذخیره ای است (یعنی برنامه ای که بطور دائم در کامپیوتر ذخیره شده و به دلیل نحوه خاص به کد درآوری آن ، به وسیله دستورالعملهای ماشین قابل به کارگیری میباشد) مفهوم آشنای ((پردازش ترتیبی)) یکی از خصوصیات روش مزبور میباشد نیز نگاه کنید به ‎ parallel computer
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی von neumann architecture
معماری ، ساختار ، [معماری] یک اصطلاح کلی که به ساختار تمام یا قسمتی از یک سیستم کامپیوتری اطلاق میگردد این اصطلاح در مورد طراحی نرم افزارهای سیستمی مانند سیستم عامل و همچنین در مورد ترکیب سخت افزار و نرم افزار پایه ای که ماشینهای یک شبکه کامپیوتری را به هم متصل میسازند نیز به کار میرود معماری کامپیوتر ، به ساختار کلی آن وجزئیاتی که برای به کار انداختن آن لازم میباشد ، اطلاق میگردد بنابراین معماری کامپیوتر ، سیستمهای کامپیوتری ، تراشه ها ، مدارها و برنامه های سیستمی را تحت پوشش قرار میدهد اما نرم افزارهای کاربردی که برای به کار اندازی سیستم نیستند ، در این محدوده جای نمیگیرند بسیاری از ریزپردازنده های کامپیوتری ، یک معماری ‎ CISC (مخفف پردازش مجموعه دستورالعملهای پیچیده) دارند پردازنده های ‎ RISC (پردازش مجموعه دستورالعملهای کاهش یافته) معمولا از یک معماری لوله کشی استفاده میکنند که وقتی هنوز یک دستورالعمل در حال اجراست ، دستورالعملهای پردازشگر جدیدی را میآورد یک سیستم فرعی دیسکی که با استفاده از حافظه ، اطلاعاتی را از پیش از روی دیسک بار گذاری و حفظ میکند ، معماری دارای نهانگاه نامیده میشود نیز نگاه کنید به ‎ cache ، ‎ closed architecture ، ‎ pipelining open architecture ، ‎ RISC
[معماری سرویس گیرنده ‎ / سرویس دهنده] ترتیباتی در شبکه های محلی که امکان عملکرد سرویس دهنده و ایستگاههای کاری به شکل ابزارهای هوشمند و قابل برنامه ریزی و در نتیجه بهره برداری کامل از قدرت آنها را فراهم میسازد این عمل با تقسیم پردازش برنامه کاربردی بین دو جز مجزا صورت میگیرد: یک سرویس گیرنده ((پیشتاز)) و یک سرویس دهنده ((پشتیبان)) سرویس گیرنده خود یک کامپیوتر شخصی مستقل است که امکانات کامل جهت اجرای برنامه های کاربردی را در اختیار کاربر قرار میدهد سرویس دهنده که میتواند یک کامپیوتر شخصی دیگر ، یک مینی کامپیوتر یا کامپیوتر بزرگ باشد ، تواناییهای مینی کامپیوترها و کامپیوترهای بزرگ در یک محیط با اشتراک زمانی ، مانند مدیریت داده ها ، اشتراک اطلاعات بین سرویس گیرنده ها ، و ویژگیهای سرپرستی و امنیتی پیشرفته شبکه را به سرویس گیرنده ارائه میدهد مزیت این معماری بر معماریهای قبلی این است که دستگاههای سرویس گیرنده و سرویس دهنده با یکدیگر پردازش برنامه مورد استفاده را انجام میدهد بدین ترتیب ، نه تنها قدرت پردازش افزایش مییابد بلکه بطور کاراتری مورد استفاده قرار میگیرد بخش سرویس گیرنده برنامه کاربردی ، برای استفاده کاربر تنظیم شده و بخش سرویس دهنده آن ، عملیات تمرکز یافته و چند کاربره را ارائه میدهد
معماری کامپیوتر طراحی و ساختار داخلی کامپیوتر ، کامپیوتر ماشینی است که می تواند دستورالعمل ها را ذخیره کرده و اجرا کند ، از این رو ، این ماشین دو قسمت اصلی دارد ، ( حافظه ) و ( واحد پردازش مرکزی ( CPU ) که از طریق مجموعه ای از اتصالات الکتریکی موازی به نام گذرگاه ( BUS ) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند گذرگاه نیز به دستگاههای ورودی - خروجی ، مانند صفحه نمایش ، صفحه کلید و دیسک گردان ها متصل است cpu وقت خود را به بیرون کشیدن دستورالعمل ها از حافظه و انجام آنها می گویند صرف می کند هر دستورالعملی الگویی از بیت ها است ( 1 ، 0 های دودویی که به وسیله ی سیگنالهای خاموش و روشن بیان می شوند ) وقتی دستورالعمل ها به CPU می رسند CPU باید آن را رمز گشایی کرده ( تشخیص دهد ) و واحد عملیاتی شامل جمع کننده ها ضرب کننده ها ، مدارهای مقایسه ی الگوهای بیتی و است تمام این واحد ها از مدارهای منطقی ساخته شده اند برای نمونه ، نگاه کنید به cpu binaryaddition دارای ثباتهایی برای نگهداری داده است مثلاً برای جمع دو عدد cpu دو عدد را از خافظه بازیابی کدره و درون ثباتها قرار می دهد ، جمع انجام داده ف نتیجه را در ثبات دیگر می گذارد ، و در آخر آن را مجدداً به حافظه بر می گرداند در کامپیوترهای امروزی ، cpu یک مدار مجتمع واحد به نام ریز پردازنده است هر محل در حافظه آدرسی دارد آدرس ، یک الگوی بیتی ( عدد دودویی ) است که محل مورد نظر را معین می کند برای بازیابی انباشته های حافظه 011000011 cpu الگوی بیتی 011000011 را روی بخش آدرس گذارگاه قرار می دهد ، خط خواندن حافظه را فعال می کند و تا زمان مشخصی منتظر می ماند ، حافظه ، محتویات آن مکان را روی بخش داده ِ کارگاه قرار می دهد تا cpu بتواند آن را بخواند برای قرار دادن داده در حافظه ، cpu آدرس و داده را روی گذرگاه گذاشته و خط نوشتن حافظه را فعال می کند بعضی از کامپیوتر خطوط خواند ورودی و نوشتن ورودی نیز دارند که مانند خطوط به کار رقته برای دسترسی به حافظه است خطوط خواندن یا نوشتن مدخلها ( پورت ها ) برای دسترسی به دستگاههای ورودی / خروجی به ار می رود اثر کامپیوتر ها از نوعی معماری ( ون نیومن ) استفاده می کنند که به معنای ذخیره ی برنامه ها و داده در یک نوع حافظه است برخی از ریز کنترل کننده ها از معماری ( هاروارد ) با حافظه های جداگانه برای برنامه و داده استفاده می کنند ( زیرا ) برنامه ها همیشه rom نگهداری می شود اما داده باید قابل تغییر باشد برنامه نویس ها معمولاً دستورالعملهای cpu را نمی نویسند ، بلکه ، برنامه ها را به زبانی سطح بالا ، مانند c,BASIC یا پاسکال می نویسند ، و از یک کامپایلر برای ترجمه برنامه ها به زبان اسمبلی نوشته شود ، که به این ترتیب به صورتی مستقیم تر به زبان ماشین ترجمه می شود ، معماری کامپیوتری ، معماری رایانه ، معماری طرح و مشخصات کلی سیستم رایانه که نشان دهنده بخشهای عمده آن مانند حافظه و پردازشگر مرکزی و چگونگی ارتباط بین آنها باشد
معماری شبکه ، معماری شبکه ساختار زیربنائی شبکه کامپیوتری از جمله سخت افزار ، لایه هی عملیاتی ، رابط ها و پروتکلهای (قواعد) که جهت برقراری ارتباطات و مخابره مطمئن اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند ، [معماری شبکه] ساختار زیر بنایی شبکه کامپیوتری از جمله سخت افزار ، لایه های عملیاتی ، رابطها و پرتکلهای (قواعد) که جهت برقراری ارتباط و مخابره مطمئن اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند چون یک شبکه کامپیوتری ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است ، معماریهای شبکه باید استانداردهای فلسفی و فیزیکی را برای برقراری ارتباطات و ارسال اطلاعات بدون تداخل ، در اختیار سیستمها قرار بدهند معماریهای شبکه ای مختلفی وجود دارد که در بین آنها ، مدل هفت لایه ای ارتباط داخلی سیستمهای باز (‎OSI) مجمع ‎ ISO و معماری شبکه ای سیستمهای آی بی ام (‎SNA) از نمونه های پذیرفته شده بین المللی هستند معماریهای ‎ OSI و ‎ SNA هر دو ، عملیات شبکه ای را در لایه هایی سازمان دهی میکنند که هر لایه به جنبه خاصی از ارتباطات و مخابرات اختصاص داده شد و به پروتکلی برای تعریف نحوه انجام عملیات نیاز دارد هدف اصلی این معماریهای شبکه ، تهیه استانداردهای ارتباطاتی است که امکان تبادل اطلاعات بین کامپیوترها را فراهم میسازند نیز نگاه کنید به ‎ ISO/OSI model ، ‎ SNA
[محدوده آدرس دهی قطعه قطعه] یک تکنولوژی دستیابی به حافظه که خاص ریز پردازنده های خانواده ‎ 80x86 اینتل است این ریز پردازنده ها یک مدل حافظه قطعه بندی شده دارند که در آن حافظه سیستم به قطعات ‎ 64 کیلوبایتی تقسیم میگردد در حالت واقعی این پردازنده ها ، آدرس هر بایت از دو مقدار ‎ 16 بیتی تشکیل میشود: یک آدرس قطعه و فاصله از ابتدای آن بخش قطعه آدرس ، ضرب در ‎ 16 شده و با بخش فاصله از ابتدا (افست) مربوطه جمع میشود که یک آدرس فیزیکی ‎ 20 بیتی حاصل میگردد در حالت حفاظت شده ریز پردازنده های ‎80286 ، ‎ 80386 و ‎ i486 ، ثبات قطعه ، یک ورودی از جدول تشریح کننده انتخاب میکند‎ ; این ورودی ، آدرس ابتدایی ، طول قطعه و بیتهای کنترلی را شامل میشود در هر دو حالت ، تکه های حافظه بزرگتر از ‎ 64 کیلوبایت ، تمام یا بخشی از چند قطعه را اشغال میکنند در ریز پردازنده های اینتل ‎ 80286 و قبل از آن ، برنامه های کاربردی نمیتوانند با جلو بردن اشاره گر حافظه ، به تکه های بزرگ حافظه دست یابند در عوض ، این برنامه ها میتوانند بخش فاصله از ابتدای هر آدرس را افزایش دهند ، البته تا حدی که از مرز ‎ 64 کیلوبایتی قطعه رد نشود ریز پردازنده ‎80386 ، ثباتهای ‎ 32 بیتی دارد که ثباتهای ‎16 بیتی مدلهای قبلی ‎ 80x86 را در حالت موازی قرار میدهند این ثباتها ، دستیابی به قطعه های بزرگتر از ‎ 64 کیلوبایت حافظه را امکان پذیر میسازند در واقع حداکثر اندازه قطعه آنقدر زیاد است (‎ 232 بایت یا ‎ 4 گیگابایت) که امکان کار با بخش فاصله از ابتدای ‎ 32 بیتی آدرس به عنوان یک اشاره گر ساده را برای برنامه های کاربردی فراهم میسازد مقایسه کنید با ‎ linear addressing architecture

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای مقاله ISI مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن