معنی object code

مهندسی كامپيوتر و IT
object code
کد زبان ماشین - خروجی یک کامپایلر ؛برنامه ای که به صورت دستور العمل های ماشین نوشته شده و توسط CUP قابل تشخیص است برخلاف source code ، دستور العمل مقصود ، برنامه مقصد ، برنامه مقصود ، کد مقصود ، خروجی یک کامپایلر با اسمبلر که خود کد ماشینی قابل اجرا بوده یا برای پرئدازش بیشتر به منظور تولید چنین کدی مناسب است ، خروجی یک کامپایلر یا اسمبلر که خود کد ماشینی قابل اجرا بوده یا برای پردازش بیشتر به منظور تولید چنین کدی مناسب است کد مقصود برنامه مقصود برنامه مقصد دستورالعمل مقصود ، برنامه‌ی مقصود
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی object code
رمز میله ای ؛ کد میله ای ، کد میله ای ، رمز میله ای الگوی چاپ شده میله ای پهن و باریک عمودی که برای نمایش کدهای عددی به شکل قابل خواندن برای ماشین به کار می رود کدهای میله ای تقریباً روی همه محصولات قابل فروش در فروشگاههای بزرگ چاپ می شود این کدهای میله ای با کد محصول جهانی (Universal Product Code) مطابقت دارد که یک قالب کدگذاری میله ای استاندارد برای شماره شناسایی تولید کنندگان محصول و شماره محصول می باشد وقتی که میله ای روی دستگاه اسکنر یا پویشگر کشیده شود شماره محصول با کد فروش تطابق یافته قیمت آن از پایگاه داده ها مشخص می شود و لذا مقدار صحیح با صدای بوق یا زنگ تعیین می گردد کامپیوترهای شخصی یا مجهزبودن به دستگاه خواننده کد میله ای و نرم افزار مربوطه ، می توانند در جهت گسترش کاربردهای کد میله ای به کار روند برای نمونه ، یک مرکز سمعی و بصری می تواند برچسب های کد میله ای را به تمام قطعات تجهیزات بچسباند به طوری که بازرسی این تجهیزات کار بسیار آسانی خواهد شد کاربرد کد میله ای می تواند باعث صرفه جویی در وقت و باشد به ویژه زمانی که نیاز به کنترل انبار داشته باشد ، [کد میله ای ، بارکد ، رمز میله ای] کد شناسایی ویژه که به صورت یک سری میله (خط عمودی با پهناهای متفاوت روی کتب ، اجناس فروشگاهها ، و کالاهای دیگر چاپ میشود کدهای میله ای به منظور دریافت ورودی بطور سریع و بدون اشکال برای ارائه امکاناتی در کتابخانه ها ، بیمارستانها و فروشگاهها مورد استفاده قرار گرفته ، و اطلاعات خود را به شکل مقادیر دودویی ارائه میدهند که توسط پویشگرهای نوری قابل خواندن هستند این نوع کدها میتوانند اعداد ، حروف و یا ترکیبی از هر دو را در خود جای دهند‎ ; برخی از کدها یک نوع کنترل خطا دارند و از هر دو طرف قابل خواندن هستند ، کد میله‌ای
کد ، دستورالعمل ها ، برنامه ، رمزی کردن ، رمز ، کد رمز برنامه - 1- روشی برای سری سازی اطلاعات نگاه کنید به encryption 2-روشی برای نمایش اطلاعات بر روی ماشین 3- برنامه های کامپیوتری که به زبان ماشین object code یا زبان برنامه نویسی source code نوشته می شود ، Client/server Open Development Environment ، کد کد ، بیان الگوریتم حل مساله در زبان برنامه نویسی ، شناسه ، کد آرایش نمادین داده ها یا دستورالعملها در یک برنامه رایانه ای ، [کد رمز ، برنامه نویسی] به عنوان اسم ، یک اصطلاح کلی برای دستورالعملهای برنامه ای است که به دو مفهوم عمومی به کار میرود مفهوم اول به کد قابل خواندن توسط انسان اطلاق میگردد که دستورالعملهای نوشته شده توسط برنامه نویس به یک زبان برنامه نویسی است مفهوم دوم به کد قابل اجرا توسط ماشین اطلاق میگردد که دستورالعملهای برگردان شده از کد اصلی به شکل قابل فهم برای کامپیوتر میباشد این لغت به عنوان فعل ، در مورد نوشتن دستورالعملهای برنامه به یک زبان برنامه نویسی به کار میرود ، کدگذاری کردن
رمز کنترل ؛ کد کنترل ، کد کنترل یک یا چند کاراکتر قابل غیر قابل چاپ که برنامه های کامپیوتری از آنها برای کنترل عملیات وسیله ها استفاده می کنند کدهای کنترل معمولا با یک کاراکتر Escape آغاز شده و برخی نیز با یک کاراکتر انتهایی به پایان می رسند این کاراکترها مشخص می کند که کاراکترهای بینابین فرمان هستند نه اطلاعات کدهای کنترلی چاپگرها معمولا مشابه نبوده و در کتابچه راهنمای آنها ذکر می شوند در بخش ویدیویی ، کدهای منترلی برای تغییر ظاهر متن با مکان نما در صفحه نمایش ، از کامپیوتر به بخش نمایشی ارسال می گردند ، [کد کنترلی] یک یا چند کاراکتر غیرقابل چاپ که برنامه های کامپیوتری از آنها برای کنترل عملیات وسیله ها استفاده میکنند کدهای کنترلی معمولا با یک کاراکتر ‎ Escape آغاز شده و برخی نیز با یک کاراکتر انتهایی به پایان میرسند این کاراکترها مشخص میکند که کاراکترهای بینابین فرمان هستند نه اطلاعات کدهای کنترلی چاپگرها معمولا مشابه نبوده و در کتابچه راهنمای آنها ذکر میشوند در بخش ویدئویی ، کدهای کنترلی برای تغییر ظاهر متن یا مکان نما در صفحه نمایش ، از کامپیوتر به بخش نمایشی ارسال میگردند مجموعه کدهای کنترلی متداول بخش نمایشی ، ‎ ANSI و ‎ VT-100 هستند نیز نگاه کنید به ‎control ‎ character
کد کشور عددی که برای شماره گیری در تلفن استفاده می شود برنامه ایست کوچک و در عین حال جالب و بسیار پر کاربرد ! به کمک این نرم افزار اطلاعات 250 کشور جهان در اختیار شماست لاعاتی نظیر: کد تلفن کشور مورد نظر ، کد تلفن شهرهای تجاری آن ، ساعت جاری ، عکس پرچم ، نوع دولت ، کد المپیک ، همراه با نام شهرهای مشهور آن کشور ، موقعیت (به صورت قاره ای) ، کد دو حرفی ، سه حرفی ، کد واحد پول آن کشور و همچنین شماره ISO کشور که توسط سازمان جهانی ISO اختصاص داده شده ، کد دامنه های اینترنتی ، کد حمل و نقل بین المللی (IVC) ، نمایش طو ل و عرض جغرافیایی شهرهای تجاری کشور مربوطه و اوه بر مواردی که در بالا اشاره کردم امکانات جانبی جالب دیگری نیز دارد که در زیر به آنها اشاره خواهم کرد:کپی تمامی موارد یا موارد انتخاب شده به کلیپ برد جهت استفاده در برنامه های دیگریافتن نام کشور با دادن IP به این برنامه لینک به دو سایت عظیم حاوی اطلاعات بیشتر و تخصصی تر راجع به کشور مورد نظر (CIA & NationMaster )گرفتن خروجی به صورت HTML برای استفاده های همچون چاپ و وب سایتهامشاهده موقعیت کشور بر روی نقشه جهان دریافت توضیحات و تصویر ماهواره ای از کشور فوق با استفاده لینکهای موجود از سایت National Geographic چنین امکان ویرایش اطلاعات موجود دیتابیس به اطلاعات مورد دلخواه یا اطلاعات صحیح در صورت تغییر آنها در آینده موجود می باشد R>دانلود (1 26 مگابایت): ftp://listsoft ru/pub/20318/cc260 exe منبع: P30World
دستورالعمل های ماشین ، رمز ماشین ، کد ماشین نتیجه نهایی کامپایل زبان اسمبلی یا هر زبان سطح بالای دیگری مانند C و پاسکال ، که به سورت رشته هایی از یکها و صفرها می باشد که توسط ریزپردازنده بارگذاری و اجرا می شود کد ماشین که زبان ماشین نیز گفته می شود ، تنها زبان قابل فهم کامپیوترهاست; تمام زبانهای برنامه نویسی دیگر ، روشهای نزدیک به زبان انسانی ارائه می دهند تا انسانها بتوانند کامپیوترها را وادار به کار کنند یک کامپایلر نیز برنامه های زبان سطح بالا را به کد ماشین ترجمه می کند ، [کد ماشین] نتیجه نهایی کامپایل زبان اسمبلی یا هر زبان سطح بالای دیگری مانند ‎ C و پاسکال ، که به صورت رشته هایی از یکها و صفرها میباشد که توسط ریزپردازنده بارگذاری و اجرا میشود کد ماشین که زبان ماشین نیز گفته میشود ، تنها زبان قابل فهم کامپیوترهاست‎ ; تمام زبانهای برنامه نویسی دیگر ، روشهایی نزدیک به زبان انسانی ارائه میدهند تا انسانها بتوانند کامپیوترها را وادار به کار کنند یک کامپایلر نیز برنامه های زبان سطح بالا را به کد ماشین ترجمه میکند
( در میکروسافت ویندوز 3 1 و نسخه های بعدی ) روشی برای ترکیب اطلاعاتی که در برنامه های کاربردی متفاوت پردازش می شوند ، مانند درج یک رسم یا قسمتی از صفحه ی گسترده به درون یک سند واژه پردازی سند اصلی cilent نام دارد و سند یا کاربردی که شیء درج شده را فراهم می کند ، server نامیده می شود OLE ویژگی قدیمی ویندوز ، به نام dynamic data exchange یا DDE را نادیده می گیرد و به دو روش انجام می شود یک embedded ibject ( شیء درج شده) قسمتی از سند می شود که درون آن درج شده است مثلاً اگر یک رسم را در درون سند واژه پردازی درج کنید ، همه چیز به صورت یک فایل در می آید برای ویرایش این ترسیم باید ، از برنامه ی واژه پرداز استفاده کنید ، که هنگام فشار دو گانه ی دکمه ی ماوس برای ویرایش ترسیم ، برنامه ی ترسیم را احضار می کند یک شیء linked (پیوند خورده) موجودیت خاص خود را داراست ؛این نوع شیء به صورت فایل مستقل و جداگانه ای باقی مانده و جداگانه نیز ویرایش می شود با ویرایش شیء پیوند خورده ، نیز به روز در می آید از این رو ، می توانید از یک واژه پرداز استفاده کنید تا اطلاعاتی را ایجاد کند که به یک صفحه ی گسترده پیوند خورده است ، و وقتی اطلاعات را در صفحه ی گسترده به روز در آورید ، اطلاعات مرتبط با گزارش نیز به طور خودکار به روز در می آید درج کردن و پیوند دادن مربوط به ویژگیهای "cold link " و " hot link " در ویندوز 1 3 است
برنامه نویسی شیء گرا- نوعی روش برنامه نویسی که در آن برنامه نویس نه فقط انواع داده ها ، بلکه رویه هایی را که به طور خودکار به آنها مربوط اند نیز تعریف می کند بسیاری از زبانهای برنامه نویسی ، به برنامه نویس امکان تعریف انواع داده های جدید مانند رکوردها ، آرایه ها و فهرستهای پیوندی را می دهند (نگاه کنید به data structures ) در برنامه نویسی شی گرا ، برنامه نویس می تواند مجموعه ای از رویه ها (روشها) را با هر نوع داده ای مرتبط کند انواع داده ها با رویه های مربوط به خود ، Classes نام دارند رویه های گوناگونی که برای انواع مختلف داده ها ، کارهای گوناگونی انجام می دهند ، polymorphism نام دارند مثلاً ممکن است یک روش « ترسیم» برای دایره ها و روش دیگری برای مستطیل ها وجود داشته باشد برخی از کاربردهاهای برنامه نویسی شیء گرا شامل موارد زیر است : (1) اشیا گرافیکی : برنامه ای که خطوط ، دایره ها ، مستطیل ها و مانند آن را دستکاری می کند و می تواند یک رویه ی «رسم» و « حرکت» برای هر یک از انواع داده ها داشته باشد (2) اشیای ریاضیاتی: به جای کار با بردارها ، ماتریس ها ، یا اشیای دیگر ریاضیاتی ، برنامه نویس نه فقط مجبور است ساختارهای داده را برای این اشیا تعریف کند ، بلکه باید عملیاتی مانند جمع ، وارونه کردن ، یا یافتن یک دترمینال را نیز تعریف کند (3) دستگاههای ورودی و خروجی : ترسیم یک خط بر روی چاپگر یا پلاتر ، ممکن است با ترسیم آن بر روی صفحه نمایش تفاوت داشته باشد برنامه نویس شیء گرا روش ساده ای را تهیه می کند تا از درستی کاربرد رویه در هر دستگاه اطمینان دهد (4) شبیه سازی : در برنامه ای که جریان ترافیک را شبیه سازی می کند ، انواع گوناگونی از اشیاهایی وجود دارد که هریک برای پاسخ دادن به نورهای قرمز ، موانع جاده ، و رویه ی خاص خود را دارند ، برنامه نویس شیء گرا نیز به همین دلیل به کار می رود نخستین زبان برنامه نویسی شیء گرا ، Simula نام داشت که در سال 1967 معرفی شد (5) مؤلفه های نرم افزاری که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد : این زبان روش قدرتمندی را تأمین می کند تا مؤلفه هایی ساخته شود که برنامه ها از آنها به وجود آمده و به کار روند مثلاً یک برنامه نویس ممکن است از یک شیء از پیش تعریف شده ، مانند « فهرست مرتب شده » ( فهرستی که به طور خودکار ، خود را مرتب نگه میدارد) استفاده کند و نیازی به نوشتن رویه ای برای انجام کار نداشته باشد در اینجا یک نمونه ی برنامه نویسی شیء گرا به زبان توربو پاسکال ارائه می شود برنامه ای را تصور کنید که نقاط ، خطوط و دایره ها را دستکاری می کند یک نقطه شامل یک مکان و همچنین رویه ای برای نمایش آن است از این رو برنامه نویس ، یک نوع داده را به نام pointtype و به شرح زیر تعریف میکند: TYPE pointtype OBJECT X,y: INTEGER; PROCEDURE draw END ; این موضوع مانند تعریف یک رکورد است ، با این تفاوت که به یک رویه draw رجوع میکند: PROCEDURE pointtype draw ; BEGIN PutPixel (x,y, white ) END ; حالا متغیرهای نوع pointtype می توانند تعریف شوند ؛ مانند ؛ VAR a , b: pointtype ; در اینجا اشیای a و b مانند رکوردهایی هستند که یک فیلد x ,y نیز دارند ؛ x , y به نام instance variables ( متغیرهای لحظه ای ) معروف هستند همچنین a وb به رویه ی point draw نیز مربوط می شوند چگونگی استفاده از آنها چنین است : a x : 100 ; a y: 150 ; a draw ; این جمله ها در فیلدهای xو y از a مقادیر 100 و 150 را قرار می دهد و سپس رویه ی draw را که با a در ارتباط است ، می خواند ( رویه ی pointtype draw ) اکنون می خواهیم رسم دایره را انجام دهیم یک دایره مانند یک نقطه است ، با این تفاوت که علاوه بر x و y یک شعاع نیز دارد روش ترسیم دایره نیز متفاوت است می توانیم یک نوع داده به نام circletype تعریف کنیم که ویژگی های pointtype را ارث می برد ( یعنی شامل هر چیزی می شود که pointtype دارای آن است) با این تفاوت که یک متغیر لحظه ای به نام radius را اضافه کرده و روش ترسیم دیگری به کار می برد توجه داشته باشید که متغیرهای لحظه ای به اشیای مستقل و جداگانه ای مانند a,c و b متعلق اند ، اما روشها ( رویه ها ) به انواع اشیا تعلق دارند امتیاز برنامه نویسی شیءگرا این است که رویه های درست را با هر شیئی مرتبط می کند: c draw از رویه ی ترسیم دایره استفاده می کند ، زیرا شیء c یک دایره است اما a draw رویه ی ترسیم نقطه را به کار می برد ، زیا شیء a یک نقطه است محل فراخوان یکی از روشهای شیء گاهی به عنوان « ارسال یک پیام » به شیء شرح داده می شود ( مثلاً ، c draw یک پیام به c ارسال کرده و اعلام می کند که : « خودت را رسم کن!» ) تمام سیستمهای برنامه نویسی شیء گرا فقط یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها را امکان می دهند تا از دیگری ارث ببرد ( مانند circletype و pointtype در نمونه های فوق ) برخی از این سیستمها نیز ارث بری چندگانه یا multiple inheritznce را ممکن می سازند در ارث بری چندگانه ، یک رده ( کلاس ) از انواع داده ها می تواند به صور ترکیبی از دو یا چندین کلاس موجود تعریف شود نگاه کنید به ++smalltalk ; c ، برنامه ‌نویسی مقصودگرا / شی گرا ، [برنامه نویسی موضوعی ، برنامه نویسی موجودیت گرا] با حروف اختصاری ‎ OOP ، نوعی برنامه نویسی است که در آن ، یک برنامه به عنوان مجموعه ای از موضوعات مجزا دیده میشود که هر یک حاوی مجموعه ای از ساختارهای داده ای و روالهای مرتبط با موضوعات دیگر هستند ساختارهای داده ای و روالهای یک موضوع به وسیله گروهی تعریف میشوند در برخی از زبانهای موضوعی ، موضوعات به پیغامها که وسیله اصلی ارتباطات هستند ، پاسخ میدهند زبانهای موضوعی دیگر همان مکانیسم فراخوانی رویه را حفظ میکنند نیز نگاه کنید به ‎ C++ ، ‎ object ، ‎ Objective-C
خطا و اشکالی که در مفهوم پیش میآید ، به عبارت دیگر جمله ای که از نظر نحوی صحیح بوده اما عملیات نادرستی انجام میدهد به عنوان مثال ، عبارت زیر در زبان ‎:C ‎ b0 1; (‎b0)‎if همیشه به نحوی به پایان میرسد که ‎ b مساوی صفر است (و هیچ گاه مساوی ‎ 0/1 نخواهد بود زیرا ‎ b0 یک عبارت نسبت دهی در ‎ C است و نه یک مقایسه تساوی) شکل اصلاح شده عبارت فوق بدین ترتیب است: ‎ b0 1; (‎b0)‎if زیرا ‎ یک عملگر تساوی در ‎ C است نیز نگاه کنید به ‎ logic ، ‎ semantics ، ‎ syntax معنا شناسی‎1 معنا شناسی‎semantics7$ در برنامه نویسی (مانند زبان محاوره ای) ارتباط بین کلمه ها یا علایم و مفاهیم مربوطه آنها میباشد زبانهای برنامه نویسی که براساس کلمه هایی با مفهوم دقیق و معمولا محدود هستند ، از قواعد معنایی خاصی پیروی میکنند بنابراین خطای معنایی زمانی روی میدهد که عبارتی در برنامه از نظر نحوی درست کنار هم چیده شده اما مفهوم صحیحی نداشته باشد ، مثل: ‎linesTillPageEndnumElephants*massSun گرچه ممکن است روالهای کنترل خطا در محیط برنامه نویسی هرگز خطای معنایی را گزارش نکنند ، اما این خطاها باعث عملکرد نادرست برنامه میشوند معناشناسایی ، در یک سطح بالاتر بخشی از تحقیقات هوش مصنوعی را شکل میدهد به عنوان مثال ، شبکه های معنایی سعی دارند مانند انسان ارتباط بین اشیا ، عقاید ، یا وضعیتها را یافته و ارائه بدهند نیز نگاه کنید به ‎ syntax
سیستمی برای نمایش کاراکترها با به کارگیری 2 بایت ( 16 بیت ) به این طریق 2به توان 16 مساوی 65536 کاراکتر را می توان نمایش داد این سیستم کاراکترهای کافی برای نمایش تمام زبانهای دنیا ، شامل سیستمهای نوشتاری چینی و ژپنی را فراهم می کند استاندارد unicode در حال حاضر هنوز کامل نشده است نسخه ی 2 0 آن می تواند 38885 کاراکتر را تعریف کند که 128 کاراکتر اولیه ی آن مشابه کدASCLL است زبان برنامه نویسی java به جای ascll از unicode استفاده می کند تا کاراکترها را نشان دهد و برنامه ها را جهانی کند با این حال کاراکترهایی که در حقیقت بر روی دستگاه مشاهده می کنید توسط فونتها محدود می شوند به طور عادی نمی توانید تمام کاراکترهای unicode را مشاهد هکنید حتی اگر کامپیوتر تان در حال اجرای برنامه ای از java باشد نگاه کنید به character set , ascll ، یونیکد چیست؟ قدمه: چند سال پیش در کشورمان ، استفاده از کامپیوتر با سرعت سرسام‌آوری جای خود را در تمامی عرصه‌ها باز کرد و سیل کامپیوترهای شخصی و تجهیزات جانبی آنها به سوی کشور سرازیر شد اما بایستی اعتراف کرد که با وجود این که سرعت سوق به سوی تکنولوژی دیجیتال در ایران روند خوبی را طی نموده ، اما در زمینه ارائه اطلاعات و پردازش آن به زبان فارسی تشتتی در این میان ایجاد گردید یکی از عوامل موثر در این ناهماهنگی ، نبود الگویی واحد برای ذخیره و پردازش و نمایش اطلاعات بر روی رسانه‌های جدید اطلاع‌رسانی همچون کامپیوتر در سطح ملی است نرم‌افزارهای متفاوت ، با فرمت‌های مختلف ، کدهای فارسی گوناگون و در حال استفاده‌اند و روزانه میزان قابل توجهی از اطلاعات را در خود جای می‌دهند اگر از آن دسته از مراکزی که به دلیل عدم آگاهی کافی اطلاعات را به صورت ناقص جمع‌آوری و وارد می‌کنند (که حدود 80 درصد جامعه مورد نظر را تشکیل می‌دهند) بگذریم به تفرق ، اختلاف و اعمال سلیقه‌های مختلف در سایر مراکز خواهیم رسید که برای نمونه به اختلاف در مورد کدنویسه‌های به کار رفته برای حروف فارسی روی کامپیوتر می‌توان اشاره کرد نتیجه ادامه روند جاریر مورد مراکزی که به هر حال مشغول سرمایه‌گذاری در بخش ورود ، پردازش و نمایش اطلاعات هستند مسئله به نوع دیگری خود را نشان خواهد داد این گونه مراکز تا زمانی که پای خود را از محدوده مرکز خود فراتر نگذاشته‌اند مشکلی نخواهند داشت ، ولی به محض آنکه بخواهند با مراکز اطلاعاتی و تحقیقاتی دیگر ارتباط برقرار کرده یا به مبادله اطلاعات با این مرکز بپردازند متوجه خواهند شد که سال‌ها سرمایه‌های خود را بر بادداده‌اند مین مشکل در سطح ملی برای ایجاد یک مرکز اطلاعات ملی رخ خواهد نمود زمانی این مشکل ملی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بحث شبکه جهانی اینترنت نیز به میان آید ینترنت به عنوان کلیدی برای ارتباط با دیگر مراکز اطلاعاتی - به علت در دسترس بودن آسان و همچنین حجم عظیم اطلاعات موجود در آن- یکی از مهم‌ترین موضوعاتی خواهد بود که به علت عدم وجود یک سیستم جهانی برای ذخیره ، بازیابی ، پردازش و نمایش اطلاعات و به طور کلی مبادله اطلاعات که جنبه‌های ملی نیز داشته باشد ، دارای نقاط ضعفی است که ما را از بهره‌برداری مناسب در جهت منافعمان باز می‌دارد راه حل چیست؟ز زمانی که اولین گزارش «زبان فارسی و کامپیوتر» در سال 1356 در دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد ، تا امروز که شبکه اینترنت چهره دیگری به اطلاع‌رسانی داده است ، مدت زیادی می‌گذرد امروزه دیگر محدودیت‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نمی‌تواند مانع پیاده‌سازی یک سیستم ذخیره‌سازی ، نمایش ، و تبادل اطلاعات چندزبانه گردد امروزه مؤسسات بزرگ استانداردسازی چون ایزو ( ISO ) و W3 Consortium نیز ، در استانداردهایشان مشکلات و مسائل مربوط به جهانی‌سازی را در نظر می‌گیرند تا امر تبادل اطلاعات چند زبانه را تسهیل نمایند اما به نظر می‌رسد که به دلیل عدم حضور ایرانیان و فارسی‌زبان‌ها در این روند ، زبان فارسی قدری غریب مانده و کمتر به آن توجه شده است به عنوان مثال ، هنوز در بین صدها مجموعه‌نویسه( Character Set ) ثبت شده در اینترنت توسط یانا (Internet Assigned Number Authority) ، تنها یک مجموعه‌نویسه ثبت شده متعلق به زبان فارسی است که آن هم کد پیج اختصاصی شرکت آیبیام است حتی در مورد استاندارد کلی تبادل اطلاعات نیز قالبی که مورد توافق همه باشد وجود ندارد سه قالب موجود ، ایران سیستم ، استاندارد 2900 و استاندارد 3342 ، هر یک ایراداتی دارند که سبب شده است شرکت‌ها و مؤسسات داخلی به جدول‌های خاص خود روی آورند تا بتوانند نیازهای خود را تا حدی رفع سازند خیراً راه‌حل‌هایی در هر یک از مسائل خاص مربوط به تبادل اطلاعات برای بین‌المللی‌سازی در نظر گرفته شده است که با وجود این که این موارد کامل‌تر از جداولی است که در ایران برای حل مشکلات تبادل اطلاعات زبان فارسی ایجاد گردیده ، ولی به خاطر عدم وجود مراجع موثق در مورد خط و زبان فارسی برای استانداردگذاران ، مسائل خاص این زبان یا در نظر گرفته نشده و یا به شکل ناقص منظور شده است خوشبختانه بسیاری از این استانداردها امکان گسترش بعدی را در نظر گرفته‌اند که روند تصحیح را تسهیل می‌کند ونی‌کد چیست؟ز جمله استانداردهای بین‌المللی که کامل‌تر از بقیه استانداردهای موجود به رفع نیازهای مربوط به تبادل اطلاعات چندزبانه پرداخته‌است ، می‌توان به استاندارد یونی‌کد اشاره کرد ین استاندارد ، تقریباً توسط تمامی شرکت‌های بین‌المللی کامپیوتری ، مانند آیبیام ، مایکروسافت ، و سان ، و نیز موسسات ملی استاندارد در کشورهای مختلف جهان برای تبادل اطلاعات چندزبانه مورد توافق قرار گرفته است و سرعت رشد بسیار زیادی نیز در میان کاربران دارد همین‌طور ، در حال حاضر کلیه استانداردهای جدیدی که برای شبکه اینترنت طراحی می‌شوند ، این دو استاندارد را به‌عنوان کدپیج پیش‌فرض می‌پذیرند که استاندارد XML و زبان جاوا از آن جمله‌اند ه زبان ساده می‌توان گفت که یونی‌کد روشی برای تبدیل متون به رشته‌های عددی قابل ذخیره در کامپیوتر است روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارند ، ولی مزیت یونی‌کد نسبت به آنها ، این است که یک روش کامل جهانی است؛ به این معنی که حروف همه زبان‌های دنیا و تمامی علائم مورد استفاده همه مردم جهان در آن آمده‌اند و همچنین در همه‌جا قابل نمایش است و نیاز به امکانات خاصی ندارد البته یونی‌کد هنوز جوان است ولی امروزه بسیاری نرم‌افزارهای رایج در جهان (از جمله همه مرورگرهای جدید اینترنت) آن را پشتیبانی می‌کنند ز مهم‌ترین مزایایی که یونی‌کد برای زبان فارسی دارد (مثل بسیاری زبان‌های دیگر) می‌توان موارد زیر را نام برد: در نسخه استاندارد هر نرم‌افزاری که از این استاندارد پشتیبانی کند ، می‌توان فارسی نوشت یا متون فارسی را خواند بدین ترتیب دیگر نیازی به تأمین نسخه‌های خاص فارسی یا عربی نیست برای خواندن متون فارسی که توسط شرکت خاصی نوشته شده‌اند ، نیازی به داشتن فونت خاص آن شرکت نداریم و هر متن فارسی که با استاندارد یونی‌کد ، کدگذاری شده باشد ، با هر فونت یونی‌کدی قابل مشاهده است امکان استفاده هم‌زمان از زبان‌های فارسی و انگلیسی را تأمین می‌کند بدون استفاده از فونت‌های خاص امکان استفاده از علائم خاص را فراهم می‌کند ه بیان دیگر ، «استاندارد یونی‌کد» استاندارد جهانی کدگذاری کارکترهاست که برای پردازش کامپیوتری متون به کار می‌رود این استاندارد همان کاراکترها و کدهای استاندارد ISO/IEC 10646 را داراست و کاملا با آن سازگار است پس در واقع هر پیاده‌سازی سازگار با یونی‌کد ، با ISO/IEC 10646 نیز سازگار است ونی‌کد امکان کدگذاری همه کاراکترهای مورد استفاده در نوشتن زبان‌های دنیا را فراهم آورده‌است این استاندارد از کدگذاری 16بیتی استفاده می‌کند که برای بیش از65000 نویسه (کاراکتر) جا فراهم می‌کند اگر چه 65000 نویسه برای کدگذاری اکثر نویسه‌هایی که در زبان‌های مهم دنیا استفاده می‌شود کافی است ، با این حال یونی‌کد شیوه‌گسترشی به‌نام UTF-16 فراهم‌کرده‌است که امکان اضافه‌کردن حدود یک میلیون نویسه دیگر را نیز می‌دهد این دامنه برای کلیه نویسه‌های عالم ، از جمله پوشش کامل همه خط‌های باستانی (همچون خط میخی) نیز کافی است ونی‌کد برای کلیه نویسه‌های مورد استفاده در زبان‌های عمده دنیا کد تعیین‌کرده‌است به‌علت گسترده‌بودن فضای تخصیص نویسه ، این استاندارد بسیاری از نمادهای لازم برای حروف‌چینی را نیز در بر گرفته‌است از خط‌های مورد پشتیبانی این استاندارد می‌توان به لاتین (دربرگیرنده اکثر زبان‌های اروپایی) ، سیریلیک(روسی ، صربی) ، یونانی ، عربی (شامل عربی ، فارسی ، اردو ، کردی) ، عبری ، هندی ، ارمنی ، آسوری ، چینی ، کاتاکانا و هیراگانا(ژاپنی) ، و هانگول (کره‌ای) اشاره‌کرد به‌علاوه ، تعداد زیادی نماد ریاضی و فنی علائم نقطه‌گذاری ، پیکان ، و علامت‌های متفرقه‌در این استاندارد وجود دارد این استاندارد برای علامت‌های ‌ترکیب‌شونده‌ یا اعراب‌ها نیز کدهایی در نظر گرفته‌است که‌از جمله آنها علامت‌هایی چون «?» (مد)هستند که در ترکیبب حروف پایه ، حروف تغییرلحن یافته‌ای چون «?» را می‌سازند ه طور کلی ، بعضی از مشخصات یونی‌کد به شرح زیر است:ویسه‌های شانزده‌بیتی ی‌سازی (اختصاص یک کد به نویسه‌های مشترک در چند زبان مختلف) یسه ، نه شکل (یک «ع» ، و نه چهارتا: «ع» ، «ع» ، «ع») ر معنایی (حرف‌بودن ، مقدار عددی ، ) ر استاندارد یونی‌کد ، نویسه‌های فارسی در بلوک مربوط به‌خط‌ عربی‌ قرار دارند این بلوک‌برای دربرگرفتن نویسه‌های زبان‌هایی که‌از خط عربی‌استفاده‌می‌کنند ، مثل فارسی ، پشتو ، سندی ، و کردی گسترش یافته است این بلوک نشانه‌های قرآنی از قبیل نشانه‌های سجده و پایان آیه ، و علائم وقف را نیز در بردارد ر یونی‌کد با وجود یکی‌سازی کدهای حروف مشترک ، برای حروف فارسی که بار معنایی یا نمایشی متفاوت با حروف عربی دارند ، نویسه‌های جداگانه درنظر گرفته‌شده‌است یعنی کلیه حروف خاص فارسی (پ ، چ ، ژ ، گ) و نیز «ک» و «ی» فارسی که‌با حرف مشابه‌در عربی‌تفاوت نمایشی دارند ، مکان‌جداگانه‌ای به‌خود اختصاص داده‌اند کلیه اعراب‌های متداول حضور دارند و میان شکل‌فارسی/اردو و عربی ارقام نیز به‌علت شکل و رفتار متفاوت ، تفاوت‌هایی منظور گشته‌است ز طرف دیگر ، علائم نقطه‌گذاری چون نقطه و فاصله که‌شکلی کسانی‌در خط‌های لاتین و عربی دارند ، کد یکسان‌ دارند علائمی‌چون پرانتز نیز ، بسته به جهت متن ، آینه‌ای می‌شوند ، به طور مثال ، نویسه 0028 نماینده «پرانتز باز» است ، و نه«پرانتز سمت‌چپ» یونی‌کد اتصال‌مجازی و فاصله مجازی را نیز تحت‌نام‌های «اتصال با عرض‌صفر» و «بی‌اتصالی با عرض‌صفر» به‌رسمیت می‌شناسد دین ترتیب ملاحظه می‌شود که برای حل مشکلات موجود ، و نیز رفتن به سوی یک استاندارد مقبول و همه‌جانبه ، استاندارد یونی‌کد ، روشی مناسب به نظر می‌رسد در شماره‌های آتی ماهنامه نیز به این موضوع از جنبه‌های دیگر خواهیم پرداخت صطلاحات:ویسه: در مقابل character کوچک‌ترین واحد متن مثلاً یک حرف لاتین ، یک اعراب فارسی ، یکی علامت نقطه‌گذاری ، یک نشانه بریل ، یا یک نماد ریاضی کل: در مقابل glyph کوچک‌ترین واحد نمایش متن برای بعضی نویسه‌ها مثل حروف فارسی و هندی ممکن است چند شکل موجود باشد مثلاً « ب » و « ع » از اشکال‌نمایشی محسوب می‌شوندجموعه‌نویسه: در مقابلcharacter set مجموعه‌ای از نویسه‌ها که‌به‌هر نویسه عددی اختصاص‌می‌دهد که نماینده آن نویسه محسوب می‌شود و در تبادل اطلاعات مورد استفاده‌قرار می‌گیردجموعه کد: در مقابل codepage سیستمی که به‌هر نویسه دنباله مشخصی‌از بایت‌ها را متناظر می‌کند مجموعه‌نویسه‌ها می‌توانند به‌شکل یا چند مجموعه‌ کد قابل استفاده‌باشند ، یونیکد استانداردی برای فونتها در ویندوز

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن