معنی video mode

مهندسی كامپيوتر و IT
video mode
حالت ویدیویی (تصویری) وضعیتی که در آن آداپتو نمایشی و مونیتور کامپیوتر تصاویر قابل نمایش را ارائه می کنند متداولترین حالتهای ویدیویی ، بخصوص در کامپیوترهای شخصی IBM و سازگار با آن ، حالت متنی (کاراکتری) و حالت گرافیکی هستند در حالت متنی ، کاراکترهای قابل نمایش از حروف ، اعداد و علامتهای ویژه دیگر (بجز تصاویر گرافیکی نقطه به نقطه) تشکیل می شوند درمقابل حالت گرافیکی تمام تصاویر (حروف ، اعداد ، شمایلها ، طرحها و غیره) را به شکل الگوهایی از پیکسل ها (نقطه به نقطه) تولید می کند ، [حالت ویدئویی(تصویری)] وضعیتی که در آن ، آداپتور نمایشی و مونیتور کامپیوتر ، تصاویر قابل نمایش را ارائه میکنند متداولترین حالتهای ویدئویی ، بخصوص در کامپیوترهای شخصی آی بی ام و سازگار با آن ، حالت متنی (کاراکتری) و حالت گرافیکی هستند در حالت متنی ، اعداد و علامتهای ویژه دیگر (بجز تصاویر گرافیکی نقطه به نقطه) تشکیل میشوند در مقابل ، حالت گرافیکی تمام تصاویر (حروف ، طرحها و غیره) را به شکل الگوهایی از پیکسلها (نقطه به نقطه) تولید میکند حالتهای ویدئویی دیگری نیز وجود دارند که از روی تعداد رنگها ، کیفیت وضوح یا ترکیب این دو تعریف میشوند تعدادی از این نوع حالتها برای آدپتورهای نمایشی کامپیوترهای آی بی ام و سازگار با آن تعریف میشوند که از آن جمله میتوان حالتهای متنی ‎ 40 ستونی و ‎ 80 ستونی و حالتهای با کیفیتهای وضوح مختلف (مثل ‎ 640 در ‎ 200 پیکسل) را با ترکیبهای ‎ 2 تا ‎ 256 رنگ در حالتهای گرافیکی یا متنی ، نام برد
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی video mode
حالت نگاره سازی ، حالت نگاره سازی حالتی که در طی آن تصاویر کشیده می شوند ، [حالت گرافیکی] در کامپیوترهایی چون ‎ IBM PC ، یک حالت نمایشی است که در آن خطوط و کاراکترها پیکسل به پیکسل ترسیم میشوند در حالت گرافیکی چون تصاویر از نمایش تک تک نقاط شکل مییابند ، برنامه ها انعطاف پذیری بیشتری در ایجاد اشکال دارند بنابراین کامپیوتر خواهد توانست نشانگر ماوس را شبیه یک فلش یا شکلی غیر از یک مستطیل چشمک زن به نمایش درآورد ، همچنین ویژگی و حالت حروف (مثل سیاه و ایتالیک) را به همان شکلی که در چاپگر ارائه میشوند ، نشان دهد مقایسه کنید با ‎ text mode حالت گرافیکی در مورد سخت افزار ویدئویی میتواند به وضوح تصویر و تعداد رنگهای قابل نمایش ، اطلاق گردد به عنوان مثال ، در کامپیوترهای شخصی آیبیام یک آداپتور گرافیکی‎/ رنگی (‎CGA) میتواند ‎ 4 رنگ را در کیفیت تصویری ‎ 320 در ‎ 200 پیکسل ، و یک آداپتور گرافیکی پیشرفته (‎EGA) میتواند ‎ 16 رنگ را در کیفیت تصویری ‎ 640 در ‎ 350 پیکسل نشان دهد این دو مورد و ترکیبهای رنگی و کیفی دیگر قابل نمایش به وسیله این آداپتورها و آداپتورهای دیگر را به عنوان حالتهای گرافیک مختلف در نظر میگیرند نیز نگاه کنید به ‎ high resolution ، ‎low ‎ resolution ، ‎ resolution
حالت حفاظت شده - حالتی در ریزپردازنده های 80286 ، 80386 ، 80486 یا Pentium که می تواند به حداکثر حافظه ی ممکن دستیابی داشته باشد در این حالت ، پردازنده ها فقط می توانند برنامه هایی را اجرا کنند که برای همین حالت نوشته شده اند در میکروسافت ویندزو و OS/2 کاربر می تواند بین حالت حفاظت شده( برای اجرای برنامه های ویندزو و OS/2 ) و حالت واقعی ( real mode ) یا حالت 8086 مجازی چندگانه ( برای اجرای برنامه های DOS ) انتخاب کند در حالت حفاظت شده ، بخشهای گوناگون حافظه ای بنویسید که ویژه ی خود آن برنامه است در مجموع حافظه برای پیاده سازی این مفهوم حفاظت می شود بر خلاف real mode ; multiple virtual mode ; ، حالت حفاظت شده یک حالت عملیاتی ریزپردازنده های 80286 یا جدیدتر اینتل که از محدوده آدرسهای وسیع تر و ویژگیهای پیشرفته تری نسبت به حالت واقعی پشتیبانی می کند این ریزپردازنده ها وقتی وارد حالت حفاظت شده می شوند ، مواردی چون چند وظیفه ای (multitasking) ، امنیت داده ها و حفاظت مجازی را تحت پشتیبانی قرار می دهند ، [حالت حفاظت شده] یک حالت عملیاتی ریز پردازنده های ‎ 80286 یا جدیدتر اینتل که از محدوده آدرسهای وسیعتر و ویژگیهای پیشرفته تری نسبت به حالت واقعی پشتیبانی میکند این ریز پردازنده ها وقتی وارد حالت حفاظت شده میشوند ، مواردی چون چند وظیفه ای (‎multitasking) ، امنیت داده ها و حافظه مجازی را تحت پشتیبانی قرار میدهند سیستمهای عامل ‎ Windows NT ، ‎ OS/2 و بیشتر نگارشهای یونیکس نیز در حالت حفاظت شده کار میکنند مقایسه کنید با ‎ real mode
حالت واقعی ، حالت حقیقی یک وضعیت سیستم عامل که توسط تمام پردازنده های عملیاتی خانواده 80x86 اینتل پشتیبانی می شود وتنها حالت عملیاتی است که توسط DOS پشتیبانی می گردد در حالت حقیقی ، پردازنده می تواند به طور مستقیم یک مگابایت از حافظه را نشانی دهی نماید حالت حقیقی برخلاف حالت سخت افزاری پیشرفته ای برای مدیریت حافظه یا چند وظیفه ای عرضه نمی دارد ، حالت واقعی - حالت عملیاتی که در آن ریزپردازنده های 80286 ، 80386 ؛ 80486 یا Pentium مانند 8086 یا 8088 عمل می کنند در این حالت ، بالاترین مقدار حافظه یک مگابایت است که فقط 640 کیلو بایت آن برای برنامه ی کاربر قابل دسترس است MS-DOS در « حالت واقعی» و ویندوز و OS/2 در « حالت حفاظت شده » و حالت مجازی چندگانه عمل می کنند در« حافظت واقعی » ثباتهای سگمنت ( segment ) و افست ( offset)دارای آدرس صحیح مکانهای حافظه هستند ، در حالی که در « حالت حفاظت شده » ثباتهای سگمنت به ورودیهای جدول اشاره می کنند نگاه کنید به multiple protected mode ; virtual mode ، [حالت واقعی] حالت عملیاتی پیش گزیده آی بی ام و کامپیوترهای دیگری که براساس ریز پردازنده های ‎ 80x86 اینتل هستند این حالت تنها حالت قابل پشتیبانی توسط ‎ MS-DOS میباشد حالت واقعی ، به ریز پردازنده و نحوه کار آن با حافظه اطلاق میگردد ، و یک محیط تک وظیفه ای در اختیار کاربر قرار میدهد که در آن ، برنامه ها میتوانند آزادانه به حافظه و ابزارهای ورودی‎/ خروجی دست یابند حالت واقعی ، یکی از دو حالت ناسازگار طراحی شده در ریز پردازنده های ‎80286 ، ‎ 80386 و ‎ i486 اینتل میباشد حالت واقعی ، برخلاف حالت حفاظت شده ، ویژگیهای مدیریت و محافظت حافظه که شاخص محیط چند وظیفه ای تحت سیستم عامل ‎ OS/2 هستند را ارائه نمیدهد مقایسه کنید با ‎ ; protected mode نیز نگاه کنید به ‎ privileged mode
میانگیر ویدیویی(تصویری) حافظه ای در آداپتور ویدیویی (تصویری) که برای ذخیره سازی داده هایی که قرار است به نمایش در آیند ، مورد استفاده قرارگیرد وقتی آداپتور ویدیویی در حالت کاراکتری باشد ، این داده ها شکل کدهای اسکی و کنترلی را به خود می گیرند(میانگیر ویدیویی می تواند برای ذخیره سازی تعاریف مجموعه حروف نیز به کار رود) وقتی آداپتور ویدیویی در حالت گرافیکی باشد ، هر یک یا چند بیت از داده ها ، یک پیکسل را تعریف می کنند تعداد بیت هایی که برای تعریف هر پیکسل به کار می روند ، تعدادر نگهای قابل نمایش به طور همزمان را مشخص می سازند ، [میانگیر ویدئویی(تصویری)] حافظه ای در آداپتور ویدئویی (تصویری) که برای ذخیره سازی داده هایی که قرار است به نمایش درآیند ، مورد استفاده قرار میگیرد وقتی آداپتور ویدئویی در حالت کاراکتری باشد ، این داده ها شکل کدهای کاراکتری اسکی و کنترلی را بخود میگیرند (میانگیر ویدئویی میتواند برای ذخیره سازی تعاریف مجموعه حروف نیز به کار رود) وقتی آداپتور ویدئویی در حالت گرافیکی باشد ، هر یک یا چند بیت از داده ها ، یک پیکسل را تعریف میکنند تعداد بیتهایی که برای تعریف هر پیکسل به کار میروند ، تعداد رنگهای قابل نمایش بطور همزمان را مشخص میسازند نیز نگاه کنید به ‎ bit image ، ‎ bit plane ، ‎ color bits ، ‎ pixel image
حافظه ی نمایش خافظه ای که در آن کامپیوتر محتویات کنونی صفحه را نگه می دارد در IBM PC اولیه ، حافظه نمایش مکانهای مختلفی بالاتر از 640K را اشغال می کند به همین دلیل ، پردازنده ها با وجود آنکه می توانند یک مگابایت ( 1024K ) را آدرس دهی کنند اما برنامه ها فقط در 640 اول حافظه قرار میگیرند روش سریع تغییر محتویات صفحه ، ذخیره ی مستقیم مقادیر جدید در حافظه ی نمایش است نگاه کنید به SHOW ، حافظه ویدیویی (تصویری) حافظه ای واقع در کارت ویدیویی (تصویری) یا سیستم فرعی ویدیویی ، که تصاویر از آن تولید می شوند در بعضی از موارد ، فقط سخت افزار نمایشی می تواند به حافظه ویدیویی دست یابد ، [حافظه ویدئویی(تصویری)] حافظه ای واقع در کارت ویدئویی (تصویری) یا سیستم فرعی ویدئویی ، که تصاویر از آن تولید میشوند در بعضی از موارد ، فقط سخت افزار نمایشی میتواند به حافظه ویدئویی دست یابد با وجود این ، حافظه ویدئویی اغلب در دسترس پردازنده ویدئویی و واحد پردازش مرکزی (‎CPU) قرار داشته ، و تصاویر در نتیجه دخالت ‎ CPU در حافظه ویدئویی تشکیل میشوند اگر مدار ویدئویی و پردازنده هر دو اقدام به خواندن یا نوشتن در حافظه ویدئویی کنند ، معمولا اولویت با مدار ویدئویی خواهد بود بنابراین ، نوسازی حافظه ویدئویی اغلب کندتر از دستیابی به حافظه اصلی است نیز نگاه کنید به ‎ video RAM
بصری یا تصویری RAM ، با حروف اختصاری VRAM(که "وی رم" تلفظ می شود) ، نوعی RAMبا کاربرد ویژه که دو مسیر داده ای برای دستیابی دارد (بر خلاف RAM متعارف که تنها دارای یک مسیر برای دستیابی است) این دو مسیر به برد VRAMامکان می دهد تا بدون تأخیر دو عمل نوسازی صفحه نمایش و برقراری ارتباط با پردازنده را مدیریت نماید VRAMسیستم را ملزم به کامل نمودن یک عمل پیش از شروع عمل دیگر نمی سازد ، و بدین ترتیب امکان عمل سریعتر برای کل سیستم تصویری را فراهم می آورد ، [‎ ram ویدئویی(تصویری)] با حروف اختصاری ‎ VRAM (که ((وی رم)) تلفظ میشود) ، نوع ویژه ای ‎ RAM پویا (‎DRAM) است که در کاربردهای ویدئویی با سرعت بالا ، مورد استفاده قرار میگیرد در ‎ DRAM معمولی ، پردازنده و مدار ویدئویی (تصویری) باید با استفاده مشترک از یک سری پایه های تراشه های ‎ RAM ، به آن دست یابند در حالی که در ‎ VRAM پایه های جداگانه ای برای پردازنده و مدار ویدئویی وجود دارد روش دستیابی پردازنده به ‎ VRAM شبیه روش دستیابی آن به ‎ DRAM است ، اما مدار ویدئویی با استفاده از یک ((درب پشتی)) میتواند به ‎ VRAM دست یابد بدین ترتیب ، مدار ویدئویی میتواند بیت به بیت (بطور سریال) به این حافظه دسترسی داشته باشد که برای ارسال پیکسلها به صفحه نمایش ، روش مناسبتری نسبت به دستیابی موازی در

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن