معنی video display card

مهندسی كامپيوتر و IT
video display card
[کارت نمایش ویدئویی(تصویری)] نگاه کنید به ‎ video display board
موارد مشابه با اصطلاح تخصصی انگلیسی video display card
کارت ، کارت - 1- نگاه کنید به حعدزاثی زشقی 2- تخته مدار چاپی که در ریز کامپیوترها قرار می گیرد تا عملکردهای اضافی فراهم کند ، کارت یک تخته مدارهای الکترونیکی برای این که شکافهای (slots) گذر گسترشی کامپیوتر در آن جا بگیرد ، [کارت] اصطلاحی کلی در مورد برد مدار چاپی یا آداپتور که در کامپیوتر جای گرفته و عملکرد یا قابلیت جدیدی را به آن اضافه میکند چنین کارتهایی ، ویژگیهای اختصاصی از جمله قابلیتهای به کار گیری ماوس و مودم را به کامپیوتر اضافه میکنند که از قبل در آن تعبیه نشده اند نیز نگاه کنید به ‎ adapter ، ‎ board ، ‎ printed circuit board در برنامه هایی مانند برنامه فوق متن ‎ HyperCard ، این اصطلاح به تصویر کارت شاخصی اطلاق میگردد که اطلاعات روی آن ذخیره شده و برای ارجاعات بعدی ، فایل بندی میگردد نیز نگاه کنید به ‎ hypertext در گذشته ، این اصطلاح در مورد کارتهای پانچ (سوراخدار) سه در هفت اینچی نیز به کار میرفته که اطلاعات به صورت سوراخهایی در هشتاد ستون روی آن درج میشده است هر یک از این سوراخها نشانگر یک عدد یا حرف خاص بوده است که توسط کامپیوتر ویژه آن خوانده میشده است
کارت گرافیک وظیفه Graphic card یا VGA برای این است که بتوان در صفحه نمایش رایانه ، تصویرهای مربوط به داده ها و اطلاعات را مشاهده نمود باید ارتباطی بین مادربرد و نمایشگر برقرار شود ، به همین دلیل کارت گرافیکی در یکی از شکاف های توسعه مادربرد قرار می گیرد و یا یک کابل به مادربرد وصل می شود و نمایش اطلاعات بر روی صفحه را کنترل می کند کارت گرافیکی در رایانه دارای جایگاه خاصی است در بیشتر رایانه ها ، کارت گرافیکی اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند در واقع نقاط تشکیل دهنده تصویر بر روی نمایشگر پیکسل نام دارند هر پیکسل یک رنگ را نمایش می دهد در نمایشگرهای مکینتاش هر پیکسل دارای دو رنگ است (سفید و سیاه) در بعضی نمایشگر های امروزی هر پیکسل دارای ??? رنگ است در بیشتر صفحات نمایشگر ، پیکسل ها به صورت تمام رنگ (True Color) هستند و دارای ??/? میلیون حالت مختلفند کارت گرافیکی یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است پردازنده محاسبات مورد نیاز گرافیکی را انجام می دهد کارت های گرافیکی با نامهای زیر شناخته می شوند: کارت ویدیویی ، کنترل گر گرافیکی یا ویدیویی ، آداپتور گرافیکی یا ویدیویی ، شتاب دهنده گرافیکی یا ویدیویی کارتهای گرافیکی اطلاعات دیجیتالی کامپیوتر را گرفته و آنها را به چیزهایی که برای انسانها قابل فهم باشد تبدیل می‌کند در بیشتر کامپیوترها ,کارتهای گرافیکی ,اطلاعات دیجیتالی را به اطلاعات قیاسی برای نمایش کدهای مانیتور ، تبدیل می‌کنند در کارتهای گرافیکی سه جزء اصلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند یکی حافظه که رنگ هر پیکسل(عنصر تصویر ) را دارا می‌باشد دوم رابط کامپیوتر یعنی راهی برا ی‌کامپیوتر که حافظه کارتهای گرافیکی را تغییر دهد سوم رابط ویدئویی یعنی کارت گرافیکی احتیاج به رابطی دارد که علائمی را برای مانیتور ایجاد کند
هایپر کارت ، نوعی محیط برنامه نویسی که تمام شکل های گوناگون اطلاعات را به صورت پشته هایی از کارت شاخص دار سازمان می دهد ، نوعی محیط برنامه نویسی که تمام شکل های گوناگون اطلاعات را به صورت پشته هایی از کارت شاخص دار سازمان می دهد هایپرکارت ، فوق کارت برنامه ی مدیریت داده ها برای اپل مک اینتاش اطلاعات ، در پشته هایی از کارتهای شاخص دار مرتب شده است وقتی کارت منفردی بر روی صفحه نمایش داده می شود ، بخشهایی از کارت قابل دیدن است هر کارت ممکن است فیلدهایی از متن ، گرافیک ، یا دکمه ها را داشته باشد بخشهایی از کارتها برای تمام کارتها پشته ی عمومی هستند سایر بخشهای دیگر کارت به طور خاص و ویژه ی هر کارت است یک دکمه به عنوان تصویر یا متن روی صفحه ظاهر می شود به گونه ای که تصویر یا متن فوق ، کارکرد دکمه را بیان می کند اگر دکمه ای فشار داده شود (با استفاده از ماوس ) ، عملکرد خاصی انجام می شود که ممکن است مستلزم حرکت به کارت دیگر در همان پشته یا حرکت به پشته ی دیگر باشد در این روش اقلام اطلاعاتی درون برنامه ی HYPERCARD را می توان به یکدیگر متصل کرد کاربران برنامه ی Hypercard ممکن است با پشته هایی کار کنند که از منابع اطلاعاتی کسب شده اند و یا ممکن است پشته های خاص خود را به وجود بیاورند مثلاً این برنامه ممکن است برای پیگیری نمودار سازمانی یک شرکت به کار می رود دکمه ها را می توان برای حرکت به بالا یا پایین سلسله مراتب نیز به کار برد نگاه کنید به hypertext ، نرم افزاری که برای اپل مکینتاش طراحی شده و یک ابزار مدیریت اطلاعاتی برای مفاهیم فوق متن (‎hypetext) در اختیار کاربران قرار میدهد اسناد ‎ HyperCard از مجموعه ای کارت تشکیل میشوند که هر کارت میتواند متن ، تصویر و صوت را در خود جای دهد کاربران به روشهای زیادی میتوانند بین این موارد ارتباط برقرار کنند ، مثلا با کلیک کردن ماوس روی کارتها برای جابجا شدن بین آنها ، و استفاده از برنامه ها و روالها (اسکریپت) در یک زبان موضوعی بنام ‎ HyperTalk برنامه نویسان میتوانند منابع کد خارجی (‎ XCMD و ‎XFCN) را در پشته های ‎ HyperCard یا حتی در خود ‎ HyperCard جای دهند تا ویژگیهای جدیدی را به آن اضافه کنند نیز نگاه کنید به ‎ hypertext ، ‎ object-orientedprogramming ، ‎ XCMD ، ‎ XFCN
کارت PC - نام جدید کارتهای PCMCIA نگاه کنید به PCMCIA ، نام تجاری ‎ PCMCIA (مخفف ‎Personal Computer ‎Memory Card International Association) که برای کارتهای افزودنی مطابق با مشخصه ‎ PCMCIA به کار میرود ‎ PC Card یک قطعه قابل جابجایی با اندازه یک کارت اعتباری (‎ 54 در ‎ 85/6 میلیمتر) است که برای جای گرفتن در شیار ‎ PCMCIA طراحی شده است در نگارش ‎1 مشخصه ‎ PCMCIA که در سپتامبر ‎ 1990 ارائه گردید ، کارتهای ‎ Type I معرفی شده بود که ‎ 3/3 میلی متر ضخامت داشت و برای استفاده به عنوان یک وسیله جانبی مربوط به حافظه (مانند ‎ RAM ، ‎ ROM ، ‎ EEPROM و حافظه ب ثابت) در نظر گرفته شده بود نگارش ‎ 2 مشخصه ب ‎ PCMCIA که در سپتامبر ‎ 1991 ارائه گردید ، دو نوع کارت با ضخامتهای ‎5 میلی متری (‎type II) و ‎ 10/5 میلی متری (‎Type III) را معرفی نمود کارتهای ‎ Type II برای ابزاری چون مودمها ، فاکس و کارتهای شبکه مورد استفاده قرار گرفته ، و کارتهای ‎ Type III برای تهیه ابزارهایی که به فضای بیشتری احتیاج دارند ، مانند ابزارهای ارتباطاتی بی سیم و رسانه های ذخیره سازی گردان (مانند دیسکهای سخت) استفاده میشوند نیز نگاه کنید به ‎ PCMCIA ، ‎ PCMCIA slot
کارت منگنه ، کارت منگنه کارت کارمندی که در مقابل هر روز یا هر ساعت کار انرا سوراخ کنند ، کارت سوراخ شده ، کارت پانچ شده - کاغذ محکمی که روی آن مطابق الگوی خاصی می توان سوراخهایی را به وجود آورد که کامپیوتر آن را می خواند در دهه 60 کارتهای پانچ روش رایج برای ارائه برنام ها به کامپیوتر بود ، اما امروزه به وسیله ی ترمینال های محاوره ای کنار گذاشته شده اند کارتهای پانچ روش رایج برای ارائه ی برنامه ها به کامپیوتر بود ، امروزه به وسیله ی ترمینال های محاوره ای کنار گذاشته شده اند کارتهای پانچ استاندارد 7 و 3 بر روی 8 اینچ طول و 3و 1 بر روی 4 عرض و روی این کارتها80 ستون 12 ردیف دشت ، که الگوی سوراخها در هر ستون بانگر یک کاراکتر بود استفاده از این کارتها برای پردازش داده ها ، 50 سال قبل از اختراع کامپیوتر بنا به تشخیص آقای Hermann Hollerith طرح شده بود پردازش داده های سرشماری سال 1880 ، چندین سال طول می کشید در نتیجه به نظر او باید روش تغییر می کرد بنابراین او سیستمی را معرفی کرد کهداده های سرشماری را روی کارتهای پانچ ( سوراخ ) می کرد ، و به همین منظور ماشینهای زیادی برای مرتب سازی و جدول بندی کارتهای پانچ به کار رفته بود تا الگوی بافت را روی دستگاههای بافندگی در فرانسه قرار دهد ، [کارت سوراخ شده ، کارت پانچ شده ، کارت منگنه شده] نوعی رسانه ورودی کامپیوتر قدیمی که از جنس کاغذ بوده و بیتهای اطلاعات به شکل الگوهایی از سوراخها روی آن ثبت میشده است روش تهیه این الگوها برای مقادیر مختلف را روش کد دهی ‎ Hollerith مینامند ، به همین جهت کارتهای سوراخ شده را اغلب کارتهای ‎ Hollerith میگویند
کارت صدا کارت صدا یا Sound card وظیفه دارد که پردازشهای CPU را به صدا تبدیل کند و از طریق بلندگو یا گوشی آن را برای ما پخش نماید در Motherboardهای جدید کارت صدا هم مانند کارت خود گرافیک بر روی آن نصب شده است و نیازی به خرید مجدد آن نیست کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری رایانه است که باعث پخش و ضبط صدا می گردد قبل از گسترش کارت های صدا ، صدا در رایانه توسط بلند گوهای داخلی ایجاد می شد این بلند گوها توان خود را از برد اصلی می گرفتند استفاده از کارت صدا از اواخر سال 1980 شروع شد در حال حاضر شرکت های متعددی تولیدات خود را در این زمینه به بازار عرضه می کنند کارت صوتی همانند کارت گرافیکی بر روی برد اصلی نصب می شود و در پشت آن چند فیش برای میکروفن و بلند گو قرار دارد وظیفه کارت صدا آماده سازی سیگنال ها جهت پخش و دریافت سیگنال های ورودی از میکروفن و آماده کردن آنها برای ذخیره در رایانه است رت صدا ، کارت صوتی نیز نامیده می شود و در بسیاری موارد می تواند اصواتی با کیفیت بسیار عالی تولید کند صوت ، یک سیگنال آنالوگ است که به صورت موج پیوسته انتشار می یابد رایانه همواره در حال پردازش سیگنال های آنالوگ است ، زیرا این سیگنال ها دائماً در حال تغییرند در واقع لازم است که سیگنال های آنالوگ به بیت های رقمی (دیجیتال) تبدیل شوند این عمل توسط وسیله ای به نام ADC صورت می گیرد سیگنال های دیجیتالی تولید شده مجدداً باید به سیگنال های آنالوگ تبدیل شوند تا بتوانند به وسیله بلند گو پخش شوند این عمل توسط سخت افزار دیگری به نام DACصورت می گیرد
میانگیر ویدیویی(تصویری) حافظه ای در آداپتور ویدیویی (تصویری) که برای ذخیره سازی داده هایی که قرار است به نمایش در آیند ، مورد استفاده قرارگیرد وقتی آداپتور ویدیویی در حالت کاراکتری باشد ، این داده ها شکل کدهای اسکی و کنترلی را به خود می گیرند(میانگیر ویدیویی می تواند برای ذخیره سازی تعاریف مجموعه حروف نیز به کار رود) وقتی آداپتور ویدیویی در حالت گرافیکی باشد ، هر یک یا چند بیت از داده ها ، یک پیکسل را تعریف می کنند تعداد بیت هایی که برای تعریف هر پیکسل به کار می روند ، تعدادر نگهای قابل نمایش به طور همزمان را مشخص می سازند ، [میانگیر ویدئویی(تصویری)] حافظه ای در آداپتور ویدئویی (تصویری) که برای ذخیره سازی داده هایی که قرار است به نمایش درآیند ، مورد استفاده قرار میگیرد وقتی آداپتور ویدئویی در حالت کاراکتری باشد ، این داده ها شکل کدهای کاراکتری اسکی و کنترلی را بخود میگیرند (میانگیر ویدئویی میتواند برای ذخیره سازی تعاریف مجموعه حروف نیز به کار رود) وقتی آداپتور ویدئویی در حالت گرافیکی باشد ، هر یک یا چند بیت از داده ها ، یک پیکسل را تعریف میکنند تعداد بیتهایی که برای تعریف هر پیکسل به کار میروند ، تعداد رنگهای قابل نمایش بطور همزمان را مشخص میسازند نیز نگاه کنید به ‎ bit image ، ‎ bit plane ، ‎ color bits ، ‎ pixel image
حافظه ی نمایش خافظه ای که در آن کامپیوتر محتویات کنونی صفحه را نگه می دارد در IBM PC اولیه ، حافظه نمایش مکانهای مختلفی بالاتر از 640K را اشغال می کند به همین دلیل ، پردازنده ها با وجود آنکه می توانند یک مگابایت ( 1024K ) را آدرس دهی کنند اما برنامه ها فقط در 640 اول حافظه قرار میگیرند روش سریع تغییر محتویات صفحه ، ذخیره ی مستقیم مقادیر جدید در حافظه ی نمایش است نگاه کنید به SHOW ، حافظه ویدیویی (تصویری) حافظه ای واقع در کارت ویدیویی (تصویری) یا سیستم فرعی ویدیویی ، که تصاویر از آن تولید می شوند در بعضی از موارد ، فقط سخت افزار نمایشی می تواند به حافظه ویدیویی دست یابد ، [حافظه ویدئویی(تصویری)] حافظه ای واقع در کارت ویدئویی (تصویری) یا سیستم فرعی ویدئویی ، که تصاویر از آن تولید میشوند در بعضی از موارد ، فقط سخت افزار نمایشی میتواند به حافظه ویدئویی دست یابد با وجود این ، حافظه ویدئویی اغلب در دسترس پردازنده ویدئویی و واحد پردازش مرکزی (‎CPU) قرار داشته ، و تصاویر در نتیجه دخالت ‎ CPU در حافظه ویدئویی تشکیل میشوند اگر مدار ویدئویی و پردازنده هر دو اقدام به خواندن یا نوشتن در حافظه ویدئویی کنند ، معمولا اولویت با مدار ویدئویی خواهد بود بنابراین ، نوسازی حافظه ویدئویی اغلب کندتر از دستیابی به حافظه اصلی است نیز نگاه کنید به ‎ video RAM
حالت ویدیویی (تصویری) وضعیتی که در آن آداپتو نمایشی و مونیتور کامپیوتر تصاویر قابل نمایش را ارائه می کنند متداولترین حالتهای ویدیویی ، بخصوص در کامپیوترهای شخصی IBM و سازگار با آن ، حالت متنی (کاراکتری) و حالت گرافیکی هستند در حالت متنی ، کاراکترهای قابل نمایش از حروف ، اعداد و علامتهای ویژه دیگر (بجز تصاویر گرافیکی نقطه به نقطه) تشکیل می شوند درمقابل حالت گرافیکی تمام تصاویر (حروف ، اعداد ، شمایلها ، طرحها و غیره) را به شکل الگوهایی از پیکسل ها (نقطه به نقطه) تولید می کند ، [حالت ویدئویی(تصویری)] وضعیتی که در آن ، آداپتور نمایشی و مونیتور کامپیوتر ، تصاویر قابل نمایش را ارائه میکنند متداولترین حالتهای ویدئویی ، بخصوص در کامپیوترهای شخصی آی بی ام و سازگار با آن ، حالت متنی (کاراکتری) و حالت گرافیکی هستند در حالت متنی ، اعداد و علامتهای ویژه دیگر (بجز تصاویر گرافیکی نقطه به نقطه) تشکیل میشوند در مقابل ، حالت گرافیکی تمام تصاویر (حروف ، طرحها و غیره) را به شکل الگوهایی از پیکسلها (نقطه به نقطه) تولید میکند حالتهای ویدئویی دیگری نیز وجود دارند که از روی تعداد رنگها ، کیفیت وضوح یا ترکیب این دو تعریف میشوند تعدادی از این نوع حالتها برای آدپتورهای نمایشی کامپیوترهای آی بی ام و سازگار با آن تعریف میشوند که از آن جمله میتوان حالتهای متنی ‎ 40 ستونی و ‎ 80 ستونی و حالتهای با کیفیتهای وضوح مختلف (مثل ‎ 640 در ‎ 200 پیکسل) را با ترکیبهای ‎ 2 تا ‎ 256 رنگ در حالتهای گرافیکی یا متنی ، نام برد
بصری یا تصویری RAM ، با حروف اختصاری VRAM(که "وی رم" تلفظ می شود) ، نوعی RAMبا کاربرد ویژه که دو مسیر داده ای برای دستیابی دارد (بر خلاف RAM متعارف که تنها دارای یک مسیر برای دستیابی است) این دو مسیر به برد VRAMامکان می دهد تا بدون تأخیر دو عمل نوسازی صفحه نمایش و برقراری ارتباط با پردازنده را مدیریت نماید VRAMسیستم را ملزم به کامل نمودن یک عمل پیش از شروع عمل دیگر نمی سازد ، و بدین ترتیب امکان عمل سریعتر برای کل سیستم تصویری را فراهم می آورد ، [‎ ram ویدئویی(تصویری)] با حروف اختصاری ‎ VRAM (که ((وی رم)) تلفظ میشود) ، نوع ویژه ای ‎ RAM پویا (‎DRAM) است که در کاربردهای ویدئویی با سرعت بالا ، مورد استفاده قرار میگیرد در ‎ DRAM معمولی ، پردازنده و مدار ویدئویی (تصویری) باید با استفاده مشترک از یک سری پایه های تراشه های ‎ RAM ، به آن دست یابند در حالی که در ‎ VRAM پایه های جداگانه ای برای پردازنده و مدار ویدئویی وجود دارد روش دستیابی پردازنده به ‎ VRAM شبیه روش دستیابی آن به ‎ DRAM است ، اما مدار ویدئویی با استفاده از یک ((درب پشتی)) میتواند به ‎ VRAM دست یابد بدین ترتیب ، مدار ویدئویی میتواند بیت به بیت (بطور سریال) به این حافظه دسترسی داشته باشد که برای ارسال پیکسلها به صفحه نمایش ، روش مناسبتری نسبت به دستیابی موازی در

دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

دیکشنری تخصصی فارسی به انگلیسی مهندسی كامپيوتر و IT بر اساس حروف الفبا

آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی |
اگر این اصطلاح تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT از انگلیسی به فارسی مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیکشنری تخصصی به تفکیک دپارتمان ها و رشته ها


دیکشنری تخصصی هنر

درباره دیکشنری تخصصی برساد


دیکشنری تخصصی برساد برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران و استادان رشته های مختلف طراحی شده است. استفاده از خدمات دیکشنری تخصصی برساد کاملا رایگان است.

تماس با ما



Telegram: @Barsadic
وبلاگ برساد

×
می خوای متن تخصصی مهندسی كامپيوتر و IT رو برات ترجمه کنیم؟ سریع کلیک کن